Képzelj el egy SUV-kategóriájú autót, ami egyszerre ideális a mindennapos városi közlekedésre, és az ismeretlen, messzi tájak felfedezésére. A két, egymásnak ellentétes igényeket támasztó felhasználás mégis békességben megfér egymás mellett az új Toyota Yaris Cross-ban: a japán márka ugyanis bravúrosan egyesítette a kompakt kisautók és a SUV-ok terén megszerzett tapasztalatát.
Kicsiben nagy – Yasunori Suezawa szerint
A projekt főmérnöke szerint a Yaris Cross “kicsiben nagy”, amely tökéletesen ötvözi a kompaktságot a SUV karakterjegyekkel. Hogy miért ennyire biztos ebben – kiderül a következőből (idézzük):
“A Yaris Cross alapja a Toyota GA-B jelű padlólemeze. A műszaki szerkezet intelligens kialakításával sikerült a lehető legtágasabb utasteret kialakítanunk úgy, hogy megtartottuk a ferdehátú Yaris tengelytávját, így a Cross mindössze 240 mm-rel hosszabb. Úgy gondolom, a vásárlók értékelni fogják a magas vezetői üléshelyzetet és a könnyű irányíthatóságot, különösen városi forgalomban.”
Yasunori a termékbemutató videóban azt is részletezi, hogy a tervezést alapos kutatás előzte meg, amely során felmérték az európai vezetői szokásokat, és világosan látszott, hogy stílusos, praktikus és robosztus SUV-jellegű gépjárművekre vágynak (vágyunk), amely megfelel az aktív életmód által támasztott követelményeknek: beleértve az utazást, sportot, vagy akár a mindennapos ingázást.
A tervezést erre alapozták, az eredmény pedig egy olyan “robusztus és minimalista” kompakt SUV lett, amelyre városban és azon kívül is magabiztos útitársként számíthatunk. De nézzük meg részleteiben is!
Menetstabilitás bármilyen időben
A büszke Yaris Cross tulajdonosok a hibrid hajtáslánc és az összkerékmeghajtás előnyeit élvezhetik, amely takarékos üzemanyag-fogyasztásban és páratlan menetstabilitásban jelenik meg. Legyen szó akár őszi, csúszós utakról, vagy téli, havas körülményekről, az autó magabiztosan halad négykerék-meghajtásának köszönhetően, és ez tovább finomítható előre beállított módokkal (pl.: Ösvény illetve Havas út), amelyek megakadályozzák az autó megcsúszását és a komolyabb kerékpörgést – hála a beépített okos szenzoroknak, amelyek a Multi Terrain Select elenevezésre hallgató vezetéstámogató megoldás alapjául szolgálnak.

Okos tárolás a Smart Cargo rendszerrel
Nem csupán egy terjedelmes csomagtartót kapunk (egészen pontosan 390 literest, ami kimagasló érték a kompakt SUV kategóriában), hanem a szállított tárgyaknak megfelelően variálhatjuk is. Így például a hátsó üléssor 40/20/40 arányban dönthető, de kihasználható a csomagtér alatti rejtett tárolóhely is, mely további 60/40 arányban osztható. A csomagjainkat hevederekkel is rögzíthetjük, hogy ne csúszkáljanak útközben.
Ha pedig már mindegyik kezünk teli van a rakodáskor, egy egyszerű láblendítéssel is bezárhatjuk a hátsó ajtót. Ugye már te is voltál olyan helyzetben, hogy jól jött volna e funkció?

Intelligens funkciók a kényelmed és biztonságod szolgálatában
A Yaris Cross volt olyan szerencsés, hogy megkapta a nem olyan régen bemutatott Toyota Safety Sense nevű aktív biztonsági rendszert is. Ezzel okos funkciók garmadája lett az autóé, amelyek együttesen biztosítják mind a kényelmet és a biztonságot vezetés közben. A teljesség igénye nélkül bemutatunk néhányat (és még így is jókora listát kapunk):
- Automatikus gyalogos és kerékpáros felismerés: a kerékpárosokat nappal, az úttestre lépő gyalogosokat pedig már éjjel-nappal felismerni képes rendszer biztosítja, hogy ne fordulhasson elő baleset, még kanyarodás közben sem.
- Gyorsításvezérlés: a motor teljesítményének korlátozásával illetve enyhe fékezéssel oldja meg, hogy még véletlenül se lóduljon meg az autó, ha esetleg túl nagyot taposunk a gázba álló helyzetben, illetve akkor, ha gyorsításkor valamilyen akadály áll van az autó útjában.
- Sebesség- és sávtartás: képes az előttünk haladó autóhoz igazítani a sebességünket, továbbá a forgalmi sáv közepén tartja az autónkat.

- Adaptív távolságifény-vezérlés: a multi-LED fényszórók lámpái egymástól függetlenül is szabályozhatók, így automatikusan kitakarja a szembejövő autóstársaink szemébe vakító fénycsóvát, miközben az út többi részét továbbra is megvilágításban tartja.
- Jelzőtábla felismerés: az objektumfelismerésen alapuló mesterséges intelligencia minden felismert táblát a kijelzőn is megjelenít, így egy sem kerülheti el a figyelmünket.
- Folyamatos holttérfigyelés: nem érhet minket semmilyen kellemetlenség a holttérben közelítő autók miatt. Így például sávváltáskor is automatikusan figyelmeztet minket a rendszer, ha az épp nem biztonságos (figyeli, hogy indexeléskor van-e a holttérben autó, és a visszapillantó tükrön ad figyelmeztető villogást).
- Másodlagos ütközés megakadályozása: esetleges ütközés esetén, amikor a légzsákok felfúvódnak, az autó automatikusan lefékez és bekapcsolja a féklámpákat, ilyen módon csökkentve egy másodlagos ütközés bekövetkeztét.
Ahogy az autó műszaki adatait olvasgatjuk, a lista szinte nem is akar véget érni. Ha valakinek ez sem volt elég, akkor említhető még a Teammate parkoló-automatika is, ami úgy képes beparkolni, hogy neked még a kormányt sem kell kezelned (ugyanígy a gáz- és fékpedált sem) – ha pedig a manőver közben akadályt érzékel, hangjelzéssel figyelmeztet, és automatikusan lefékez. Mindez olyan útszakaszokon is működik, ahol nincs az aszfalton felfestés.
Melyik változat képvisel téged a leginkább?
8-féle szín, pontosabban színkombináció közül választhatsz, mivel a tető színe mindig eltér a karosszéria többi részétől. A palettán szerepel például metál arany a bevállalósabbaknak, klasszikus gyöngyházfehér, izgalmas kobaltkék – és az elmaradhatatlan éjfekete szín is megtalálható a kínálatban. Felszereltség tekintetében pedig öt alaptípusból indulhatsz ki – extrák szerint növekvő sorrendben: Active, Comfort, Executive, Adventure és Premiere Edition.

Ha idáig elolvastad cikkünket, már biztosan megtetszett az autó annyira, hogy akár egy tesztvezetés alkalmával te is kipróbáld.