a-toyota-rav4-tortenete-egy-legenda-szuletese-es-tortenete-schiller-blog

Úttörő születik – a Toyota RAV4 története

2019.03.10.

9 perc

Minden ezelőtt 30 évvel kezdődött, amikor a Toyota felrúgta a szabályokat és tervezett egy olyan újdonságot, ami pár évvel később kategóriateremtő lett. Ismerd meg te is a RAV4 történetét!


Minden egy ötlettel kezdődött

Amikor 30 évvel ezelőtt a Toyota előállt egy új tanulmányautóval, akkor még senki nem gondolta, hogy ez az irány meghatározó lehet bármikor is. De az 1989-es Tokiói Autókiállításon a Toyota egy olyan vadonatúj tanulmányautóval hökkentette meg a világot, ami azóta is osztatlan sikernek örvend. Azon a napon született meg az úgynevezett Recreational Active Vehicle with 4 wheel-drive – azaz a négykerékhajtású szabadidő-autó, a RAV4.

Az 1989-es kategóriateremtő tanulmányautó: a RAV4 születése forrás: toyota.hu
Az 1989-es kategóriateremtő tanulmányautó: a RAV4 születése forrás: toyota.hu

Ma már nehéz lenne elképzelni egy olyan világot, amelyben nem léteznek szabadidőjárművek. Harminc éve azonban még a személyautóké volt a világ, amik kényelmi felszereltségét egy robusztus, magas építésű, összkerékhajtású konstrukcióval kombinálni elképzelhetetlen volt és gyakorlatilag szentségtörésnek számított. Ebből a közegből nőtte ki magát a sorozatgyártásra felvett nevén RAV4, ami egy új, egyetemes kategóriát teremtett az autógyártás világában. A crossoverek és SUV-k (Sports Utility Vehicle) világa pedig 2017-re már az újautó-vásárlók egyharmadát meg is hódították. A Toyota modellje persze nemcsak útjára indította ezt a mozgalmat, de 25 éve mutatja is az irányt követőinek egyre népesebb tábora számára. Tekintsük hát át a műfajteremtő modell élettörténetét.

Mi is az a crossover és SUV?

A SUV-ok (Sports Utility Vehicle) azok a terepjárónak kinéző autók, amelyek hajtásláncuk, valamint méretük, karosszériájuk miatt egyaránt jól boldogulnak terepen és országúton is. Mindemellett birtokolják mindazt a kényelmet és extrát, amit egy személyautó is. Az „s” a sportosságra utal, ami leginkább a menettulajdonságokat tükrözi.
Ezzel szemben a crossover egy olyan járművet jelöl az autógyártók szerint, ami a SUV-oknál még közelebb áll a személyautókhoz, és hasmagassága is kisebb előbbi társaiknál. Az emelt karosszéria leginkább a mindennapi kényelemhez szükséges, ugyanis kényelmesebb a beszállni az ilyen típusú autókba a vásárlók szerint.

Az első kompakt SUV születése – 1994

A Toyota mérnökeiben először 1986-ban merült fel az önhordó karosszériájú terepjáró gondolata. Az 1989-es tanulmányautó kedvező fogadtatása után 1994 tavaszára készült el a szériamodell. Ugyan az emberek teljesen elégedettek voltak a korabeli autókínálattal. Köszönik szépen jól megvoltak a kompakt lépcsőshátú, vagy ferdehátú modellekkel, sőt, ha komolyabb igénybevételre kellett, kerestek maguknak egy nagyméretű terepjárót.

Az 1994-es modell elég kedvező fogadtatásban részesült. forrás: toyota.hu
Az 1994-es modell elég kedvező fogadtatásban részesült. forrás: toyota.hu

A ’94-es RAV4 azonban igazi „Best Of” típus lett, amelyben az első generáció padlólemezét a zseniális Corolla, hajtásláncát javarészt a Camry, a felfüggesztést és a sebességváltót pedig a Celica GT-Four sportkupé adta. Így azért érthető, hogy miért volt szerelem első látásra a nagyközönségnek, és az is, hogy ezt a receptet később miért alkalmazták más gyártók is, hozzátesszük, nem kis sikerrel. Így született meg a kompakt városi terepjárók szegmense.

Mindenből a legjobbat

Az új kompakt modell mindenből a legjobbat kínálta: praktikus, önhordó karosszériája négy ülést, és olyan dinamikus vezetési élményt kínált, mint egy igazán jó személyautó. Azokhoz képest viszont az utazás terepen vagy rossz időjárási körülmények között sokkal zökkenőmentesebb volt, ráadásul a vezető számára igencsak megnyugtató érzést nyújtott a magas üléshelyzet, a négykerékhajtás és nagy terepjárókat idéző hasmagasság is.

A RAV4 gyors és átütő sikert aratott: az emberek egyaránt imádták a külső megjelenését és menetdinamikáját, 2.0 literes, 16 szelepes motorjával pedig ez a gép úgy gyorsult, mint a legtöbb nagy teljesítményű ferdehátú. Nem csoda, hogy a Toyotának hamarosan meg kellett dupláznia a gyártókapacitást, hogy lépést tudjon tartani a kereslettel.

Tudtad?

1997-ben nagy sikert aratott Kaliforniában az első generációs RAV4 tisztán elektromos hajtású változata, ezért a Tesla Motors és a michigani Toyota Műszaki Központ 2010-ben közös munkával elkészítette az akkori legmodernebb elektromos hajtással felszerelt változatot (egyelőre csak az amerikai piacra). A Kalifornia állam szigorú, zéró károsanyag-kibocsátási programjának tökéletesen megfelelő autót elsősorban a lízingcégek vásárolták. A modern lítium-ion akkumulátorral és 154 lóerős elektromotorral hajtott RAV4 hatótávolsága 180 kilométer, ami kiemelkedő technikai eredménynek számított. forrás:toyota.hu

Az autót kezdetben háromajtós, nem túl méretes örömjárműre tervezték, de már két évvel később 1996-ban megjelent az ötajtós változata is, ami mellé belépett a négyfokozatú automata sebességváltót is. A legkülönlegesebb verzió 1998-ban látott napvilágot egy modellfrissítést követően, ugyanis ekkor jelent meg az első és egyetlen vászontetős RAV4 a piacon.

Modellváltások

A második generáció 2000-ben érkezett, és az egykor magányos kategóriában csak úgy nyüzsögtek a konkurensek. Addigra ugyanis más autógyárak is tanultak a modell világraszóló sikeréből, és természetesen lemásolták a receptet. Az új RAV4 magabiztosan vágott neki a versenynek, hiszen a fejlesztők tisztában voltak az úttörő modell vállát nyomó felelősséggel, és a második generáció megalkotásakor minden korábbinál magasabbra helyezték a lécet. Az új generációs modell szerkezetileg 70 százalékban újult meg, tágasabb és szilárdabb karosszériát kapott, így a rugózási kényelme és zajszintje is tovább javult. Ugyan az autó érezhetően nagyobb lett, tömege azonban nem növekedett a modernebb gyártási technológiának köszönhetően, és itt még megőrizték az oldalra nyíló csomagtérajtót, rajta a pótkerékkel. Ami nagy újítás volt még, az a viszkokuplungos központi differenciálművel szerelt összkerékhajtás, amit a prémium crossover műfaját létrehozó Lexus RX300-tól vettek kölcsön, és az európai piacokon megjelenő a dízelmotoros kivitelek voltak, motorházfedelükön a jellegzetes intercooler-kopoltyúval.

A második generáció 2000-ben látott napvilágot
A második generáció 2000-ben látott napvilágot

A harmadik, még fejlettebb és komolyabb RAV4-generáció 2006-ban született meg. A legfontosabb változás a részleges négykerékhajtás bevezetése volt, ami ebben a szegmensben elsőként egyesítette a tapadást és menetstabilitást ellenőrző rendszereket, leváltva a magasabb fogyasztással és emisszióval járó állandó összkerékhajtást.

2006-ban érkezett a még fejlettebb harmadik generációs RAV4
2006-ban érkezett a még fejlettebb harmadik generációs RAV4

A 2013-as premierű negyedik generációra tízszer nagyobb volt a kereslet, mint húsz évvel korábban, és ekkorra a RAV4 már kifejezetten elegánssá vált. Láthatóan formásabb és kifinomultabb lett, ám stílusa még mindig az eredetiség szellemiségét tükrözi. A helykínálatában és felszereltségében egyaránt a kategória élére törő RAV életében 2016-ban jött el egy olyan fejlesztés, amelynek jelentősége a modell eredeti bevezetésével vetekszik: megjelent a palettán a hibrid verzió, ami radikálisan alakította át a piacot.

Az előző, negyedik generáció már sokkal merészebb vonalvezetéssel rendelkezett, sikerét pedig a hibrid hajtás megjelenése erősítette.
Az előző, negyedik generáció már sokkal merészebb vonalvezetéssel rendelkezett, sikerét pedig a hibrid hajtás megjelenése erősítette.

Hogy mennyire, azt az értékesítési számok igazolják leginkább. A benzin-elektromos kivitel ugyanis ma az eladások éllovasa számos piacon, egyedülálló lehetőséget kínálva a dízelmotoroktól elforduló, takarékos és tiszta üzemű szabadidőjárművet kereső vásárlók számára. Az ennek szellemében megalkotott, frissen bemutatott ötödik generációs modell pedig nagyszerű örökséget ápolhat.

Gondoltad volna?

Eddig világszerte több mint hatmillió RAV4 talált gazdára (ezek egynegyede Európában) – és ami a leginkább elképesztő és egyben meggyőző, hogy 90 százalékuk a mai napig üzemképes állapotban van. Használtpiaci keresletük és értéktartásuk pedig a legjobbnak számít a kategóriában.

Sikeres elődeihez hasonlóan az új RAV4 is megőrizte az első modell játékos természetét. Bárhol járjon is – városi forgalomban vagy erdei ösvényeken – a RAV4 lényege mindig is a vezetés öröme marad.

Ezt Yoshikazu Saeki, az új RAV4 főmérnőke is így gondolja. 1987 óta dolgozik a Toyotánál, és kulcsfontosságú szerepet játszott a Toyota Avalon és Camry modellek, valamint a Lexus márka fejlesztésében. Az új RAV4 projekt főmérnökeként magas elvárásokat támasztott az autóval szemben.

„A RAV4 25 évvel ezelőtti bevezetése óta erőteljes piaci jelenlétnek örvend. Világszerte hűséges követőkre tett szert, miközben folyamatosan fejlődve alkalmazkodott a változó ügyféligényekhez. Az új RAV4 tervezésekor arra törekedtünk, hogy egy olyan terméket hozzunk létre, amely új generációs ügyfeleink számára lehet vonzó. Először azt vizsgáltuk meg, hogyan tudnánk újraalkotni a RAV4 termékértékét. Megnéztük, miért is hozzuk létre a modellt, és átgondoltuk, hogyan teremthetnénk egy olyan szabadidőjárművet, amely kiállja az idők próbáját, és újabb 25 éven át sikeresen a piacon maradhat. Egy ilyen szigorúan szegmentált, egyre zsúfoltabb piacon nem egyszerű feladat új koncepciót teremteni. A meglepetés erejével kellett megszólítanunk ügyfeleinket, egy kivételes kiállású, ihletadó járművel eléjük állni, és rá kellett világítanunk a termék előnyeire. Ezekre az alapokra építettük fel az ötödik generációs RAV4-et.”

Ha tetszett a cikk, oszd meg ismerőseiddel is. További érdekes és exkluzív tartalmakért látogass el Facebook és Instagram oldalunkra!

Kapcsolódó tartalom