A vezetési idő és a pihenőidő szabályozása uniós szinten egységes

A vezetési idő és a pihenőidő tervezése közúti szállításnál

2021.11.25.

8 perc

A vezetési és pihenőidő előírásai egységesek az Európai Unióban, ami könnyebbséget jelent a kamion- és buszsofőröknek. Azonban a heti és a napi pihenőidő szabályai 2021-ben is feladhatják a leckét a járművezetőknek. Cikkünkben áttekintjük az erre vonatkozó követelményeket, amelyek ismerete megkönnyíti a tervezést.

Miért fontos a vezetési és pihenőidő szabályozása?

A személyi és áruforgalom jelentős hányada közúton bonyolódik, ezért nagyon fontos a személy- és áruszállítás olajozott működése. Ahhoz pedig, hogy a szállítmányok biztonságosan eljussanak a célig, kiemelten fontos a jól képzett, rutinos busz- és kamionsofőrök munkája.

Egy határokon átnyúló buszkirándulás vagy áruszállítás során ugyanakkor nagy a kísértés, hogy a minél gyorsabb megkérkezés érdekében a sofőr a pihenésen, az alváson spóroljon. A kimerültség azonban nagyon veszélyes, a volánnál elalvó járművezető a saját testi épségén túl utasainak és a közlekedés többi résztvevőjének életét is veszélybe sodorhatja. Ezért szabályozzák szigorúan az Európai Unióban ezt a kérdéskört.

A vezetési és pihenőidő betartása nem csak a sofőrnek fontos.
A vezetési és pihenőidő betartása nem csak a sofőrnek fontos.

Cikkünkben áttekintjük

  • a tachográfra vonatkozó szabályokat,
  • a vezetési idő fogalmát és a hozzá kapcsolódó normákat,
  • a pihenőidő meghatározását, és az érvényes előírásokat,

A Magyarországon is érvényes szabályokat az Európai Unió Tanácsának és az Európa Parlamentnek 561/ek/2006-os rendelete tartalmazza. Az alábbiakban mi is az ebben foglaltak alapján tekintjük át a vezetési és pihenőidővel kapcsolatos fontos információkat.

Tachográf szabályok: milyen járművekre vonatkoznak?

Az EU 561/ek/2006 rendelete azt is tartalmazza, hogy menetíró berendezést, más néven tachográfot kell használni az áru- és személyszállítást végző járművek egy részénél.

Kinek kell alkalmaznia a tachográfot?

A rendelet pontosan meghatározza, mely járművek esetében kötelező a tachográf alkalmazása:

  • azoknak a teherszállító járműveknek az esetében, amelyeknek több mint 3,5 tonna az össztömege (fél)pótkocsival együtt.,
  • azoknál a személyszállító járműveknél, amelyek legalább 9 utast szállítanak (a vezetőt tehát ebbe a létszámba nem számítjuk bele).

A 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet 92. § (3) bekezdése alapján ugyanakkor nem kell tachográf:

  • a 7,5 tonna vagy annál kevesebb össztömegű, saját számlás áruszállításra alkalmazott járművekbe,
  • valamint a legfeljebb 17 személy szállítására alkalmas, kizárólag belföldön közlekedő saját számlás személyszállításra használt autóbuszba.

Hogyan működik a digitális tachográf?

Ma már jellemzően digitális tachográfot találunk a szállító járművekben. Induláskor a fedélzeti egységbe minden járművezető beleteszi a saját, névre szóló sofőrkártyáját. A tachográf erre és a fedélzeti egységre is rögzíti a vezetési időt és a többi adatot.

A tachográf segítségével percre pontosan nyilvántarható a jármű sebessége, a megállások időpontja és időtartama. Vagyis kiválóan alkalmas a vezetési idő, illetve a munkavégzéssel, készenléttel és pihenéssel töltött idő precíz rögzítésére.

Milyen esetekben nem kell használni a tachográfot?

A tachográf szabályok is szigorúak, a kamionsofőrök sem térhetnek el tőlük.
A tachográf szabályok is szigorúak, a kamionsofőrök sem térhetnek el tőlük.

A tachográf kártya nélküli vezetés funkcióval is rendelkezik, ez tulajdonképpen az “out” funkciónak felel meg. A kártya nélküli vezetés kifejezés azonban pontatlan, mert a sofőrkártya ilyenkor is benne van a készülékben. Az “out” funkció során megtett út nem számít bele a gépkocsivezető vezetési idejébe.

Előfordulhat ugyanis, hogy a járművezető a munkanap során a munkavégzéssel nem összefüggő (privát) tevékenységet végez, illetve ilyen utakat is lebonyolít. Ráadásul a tachográfot csak közúton kell használni, egy erdőgazdaságba vagy egy bányába vezető magánúton már nem. Az “out” bekapcsolása ezekben az esetekben feltétlenül indokolt.

A tachográf és a büntetési tételek kiszabása

A vezetési és pihenőidők betartását szigorúan szabályozzák, a tachográf a büntetési tételek kiszabásakor is zsinórmértékként működik. A vezetési idő túllépése, illetve a pihenőidő elmulasztása akár 300 ezer forintos bírságot is jelenthet. Nem mentség, ha valaki például megfelelő parkolóhelyet keres a pihenéshez, és ezért lépi túl a vezetési időt. Akár egy perc csúszásért is büntetést szabhatnak ki a hatóságok.

Ezért érdemes inkább egy-két perccel hamarabb elkezdeni és ennyivel később befejezni a pihenőidőt, nehogy egyetlen percen múljon a bírság. (A vezetési és pihenőidőkkel kapcsolatos bírságokat a 156/2009. (VII. 29.) Korm. rendelet szabályozza, itt részletesen tájékozódhatsz ezekről.)

A vezetési idő szabályai

Napi vezetési idő

Alapszabály, hogy a napi vezetési idő legfeljebb 9 óra lehet.
Ugyanakkora járművezető egy héten két alkalommal egy-egy órával meghosszabbíthatja a napi vezetési időt. Vagyis hetente kétszer napi 10-10 óra is lehet a napi vezetési idő hossza.

Heti és kétheti vezetési idő

Hetente maximum 6 napi vezetési időszakra van lehetőség, a heti vezetési idő maximális hossza pedig 56 óra.

A jogszabály a kétheti vezetési időt is maximálja (egymást követő két hétről van szó értelemszerűen). A kétheti vezetési idő legfeljebb 90 óra lehet.

A vezetési idő és a munkaidő

Fontos információ, hogy a közúti személy- és árufuvarozásban dolgozók heti átlagos munkaideje nem lehet több 48 óránál. Amennyiben szükséges, ezt meg lehet hosszabbítani akár 60 órára is – viszont ilyenkor sem haladhatja meg a munkaidő 4 hónap átlagára vetítve a havi 48 órát.

Ha például egy buszsofőr egy héten 56 órát vezet, 4 órát pedig a busz takarításával tölt, akkor a heti munkaideje 60 óra. A következő hetekben ezért a munkaideje nem érheti el a 48 órát – egészen addig, amíg az átlagos heti munkaideje 48 órára nem csökken.

A pihenőidő érvényes előírásai

A rendszeres napi pihenőidő

A 45 órás pihenő szabályai kimondják, hogy hetente egyszer kötelező megtartani.
A 45 órás pihenő szabályai kimondják, hogy hetente egyszer kötelező megtartani.

Egyhuzamban legfeljebb 4,5 órát lehet vezetni. Ezután kötelező 45 percnyi szünetet tartani (ezt két részre is tagolhatja a sofőr: először egy 15 perces, majd egy 30 perces szünetre).

A fentiek alól csak az jelent kivételt, ha a 4,5 óra vezetés után a sofőr a napi pihenőidőt kezdi meg. A jogszabály 24 óránként 11 óra napi pihenőidőt ír elő.

A 11 órás napi pihenőidő egy héten három alkalommal 9 órára korlátozható. Amennyiben a napi pihenőidő 9 és 11 óra között van, az minden esetben csökkentett napi pihenőidőként számolható el.

Fontos, hogy a pihenőidő teljes hosszának bele kell férnie a 24 órás munkanapba!

A rendszeres heti pihenőidő szabályai és a kompenzáció

A rendszeres heti pihenőidő alapesetben 45 óra. A 45 órás pihenő szabályai megengedik, hogy ezt kéthetente egy alkalommal legkevesebb 24 órára lehet csökkenteni, azonban a kieső órákat kompenzálni kell.

A kompenzáció azt jelenti, a 45 órából hiányzó órákat pótolni kell. Tehát ha például a legutóbbi heti rendszeres pihenőidőnk csak 39 óra volt, akkor 6 órát kell pótolni. Fontos, hogy a pótlásra csak egyhuzamban van lehetőség, tehát ezt a 6 órát (vagy amennyi hiányzik) egyben kell pihenésre fordítani.

A kompenzációnak legkésőbb 3 héten belül meg kell történnie, méghozzá úgy, hogy összekapcsoljuk egy másik, minimum 9 órás pihenőidővel. Tehát akár egy 9, akár egy 11 vagy akár egy 45 órás pihenőidőhöz is hozzá lehet kapcsolni.

Digitális tachográffal ellátott haszongépjárművek választéka a Schillernél

A Schiller Autó Család választékában elérhető haszongépjárművek között több is van, amely digitális tachográffal rendelkezik:

Reméljük, hasznosnak találtad ezt a posztot. Ha a témával kapcsolatban kérdésed van, esetleg haszongépjármű vásárlásán gondolkodsz, írj e-mailt, telefonálj, vagy keress fel bennünket személyesen. Kollégáink készséggel állnak rendelkezésedre!