Soha többé ne csináld! – Ezért veszélyes a mobilozás vezetés közben

2018.10.01.

4 perc

Elég egyetlen félrevetett pillantás, és máris megtörténik a baj. Több szakértő is azt állítja, a mobilozás vezetés közben az új ittas vezetés – erre vonatkozóan ráadásul a büntetések is enyhébbek, és a társadalmi megítélése is elnéző, ezért egyre többen esnek áldozatául. De miért is veszélyes vezetés közben telefonozni, és hogyan telefonálhatunk mégis a volán mögött, hogy az ne veszélyeztesse saját és utasaink életét. Cikkünkből kiderül!


20 éves az első, mobilozást vezetés közben korlátozó rendelkezés

1998. január elseje a következő bejegyzéssel bővült a KRESZ: “A gépkocsi vezetője menet közben kézben tartott mobil rádiótelefont nem használhat. A kétkerekű, továbbá gépkocsinak nem minősülő háromkerekű jármű vezetője menet közben – ideértve a forgalmi okból történő megállást is – kézben tartott mobil rádiótelefont nem használhat.”

Az elmúlt 20 évben persze rengeteget fejlődött a mobiltechnológia, ezért a bejegyzés is bővült, hogy egyértelműsítse a vezetés közbeni mobilhasználattal kapcsolatos korlátozásokat, de úgy tűnik, ez még mindig nem elég.

Veszélyesebb a mobilozás vezetés közben, mint az ittas vezetés?

Az Országos Rendőr-főkapitányság Országos Balesetmegelőzési Bizottsága szerint hatszor nagyobb az esély egy közlekedési baleset kialakulására, ha a sofőr vezetés közben a telefonját nyomkodja, mintha ittasan ülne a volán mögé. Ez a tény már önmagában is félelmetes.

Mobilozás vezetés közben, ami olyan veszélyes mint az ittas vezetés
Mobilozás vezetés közben, ami olyan veszélyes mint az ittas vezetés

Elsőre talán kétségek merülnek fel bennünk, amikor ezt olvassuk, de ha belegondolunk, hamar beláthatjuk, hogy a művelet valóban komoly veszéllyel járhat. Egy üzenet megírása és/vagy elolvasása több másodpercre is elvonja a volán mögött ülő figyelmét (átlagosan 5 mp vakon vezetésről beszélünk ilyenkor), 50 km/órás sebességnél pedig az autó hetven métert tesz meg 5 másodperc alatt.

Ha ehhez hozzávesszük, hogy az autós balesetek során az ütközések többsége 3 másodpercen belül következik be, az 5 másodperces vakon vezetés még riasztóbb.

De nemcsak az elfordított tekintet okozhat súlyos baleseteket. Tapasztaltad már, hogy egy veszélyes forgalmi szituációban az utasok is ösztönösen elhallgatnak? Ez azért van, mert tudat alatt tisztában vagyunk azzal, hogy a megosztott figyelem is kockázati tényező a vezetés során.

Egyszerre kell a tükröket, a sebességet, illetve a körülöttünk haladó forgalmat is figyelemmel tartanunk. Ha közben még a telefonunkra érkező üzenetekre, hanghívásokra is figyelmet fordítunk, a reakcióidőnk jelentősen csökkenni fog. A megosztott figyelemmel történő vezetés tehát közel annyira veszélyes, mint a vakon vezetés.

A tiltás önmagában nem elég, új alternatíva szükséges a mobilozásra vezetés közben

Ébredés után azonnal az okostelefonunkhoz nyúlunk. A tömegközelekdésen szintén a mobilt nyomkodjuk, és a munkában sem ritka, hogy a kijelzőre téved a tekintetünk. A legfrissebb kutatások szerint átlagosan napi 9-10 alkalmazást nyitunk meg, és mintegy körülbelül 2 órát nyomkodjuk a telefonunkat egyetlen nap leforgása alatt. (Ez az arány azonban változó, hiszen Dél-Koreában például 3 óra a napi átlag.)

Ebből talán egyértelművé válik, hogy az embereknek nem lehet megtiltani, hogy mobilozzanak. Ezért ahelyett, hogy a tiltást ismételgetnénk, új alternatívát kell találnunk, ami biztonságosabbá teszi az autózás közbeni mobilhasználatot.

Erre szerencsére már több módszer is létezik. Az okostelefonok többsége például képes a halott szavakat írott üzenetté alakítani, valamint felolvasni az érkezőket. Ezáltal anélkül kommunikálhatunk valakivel írásban, hogy az elvonná a tekintetünket az útról.

A legjobb megoldás azonban az, ha a “Ne zavarj” üzemmódot bekapcsolva, vezetés közben automata üzenetben értesítjük azokat, akik minket keresnek, hogy jelenleg vezetünk, ha megérkeztünk a célunkhoz, visszahívjuk őket. Ilyen funkció egyre több okostelefonban van gyárilag, de a letölthető alkalmazások is segítenek.

Megoldást jelenthet még a népszerű kihangosító, vagy a szövegblokkoló, amely bizonyos sebesség felett nem enged minket gépelni.

Mennyire számíthatunk komoly büntetésre, ha vezetés közben mobilozunk?

Ahogyan korábban már említettük, a vezetés közbeni telefonálásért büntetést szabhatnak a szabálytalanul eljáró vezetőre. Helyszíni bírság esetében 10 000 forintos büntetésre számíthatunk, ha azonban a vezető nem ismeri el a felelősségét, és később az ártatlanságát sem tudja bizonyítani, ez az összeg 20 000 forintra emelkedik.

A telefon kézben tartásáért ráadásul 3 büntetőpont is kiszabásra kerül. Valóban érdemes tehát tartózkodnia vezetés közbeni mobilozástól.

Amennyiben hasznosnak ítélted meg cikkünket, oszd meg ismerőseiddel, hogy ők is értesülhessenek a vezetés közbeni telefonozás veszélyeiről és következményeiről.