Egy BYD elektromos autó mögött elképesztő K+F munka áll.

Öt BYD elektromos autó: ezekkel a modellekkel lép piacra az elektromobilitási nagyágyú

2024.02.06.

14 perc

Forró téma a magyar elektromos autós közösségben, hogy immár a magyar piacon is kaphatóak a kínai BYD gyártó autói. Mielőtt azonban rátérnénk az öt modellre, érdemes egy pillantást vetni a vállalatra és hátországára, mert a nagy kép nélkül nehéz megérteni, mit is kínál a cég a magyar vásárlóknak. Az úttörő, saját fejlesztésű akkumulátoroktól kezdve az ellátási láncon át a gyártási folyamatig számos eleme van a BYD sikerének. Mit is érdemes tudni erről az innovatív e-mobilitási óriásvállalatról és autóiról?

BYD és ami mögötte van: felépítették az álmaikat

A mai információáradattal terhelt világban az ember sokszor szkeptikus az új nevekkel kapcsolatban. Mivel mindig ugyanazokat a neveket halljuk egy egy témakörben – elektromos autóknál például Tesla, Nissan és a többi, Európában vitézkedő vagy értékesítő gyártó nevét – könnyű azt gondolni, hogy világszerte nincs is más jelentős autógyártó, aki elektromos mobilitásban utazik. Pedig dehogy nincs! És időnként köröket vernek a legjobban csengő márkákra, csak eddig még máshol terjeszkedtek. Remek példa erre az európai piacra a tavalyi Párizsi Motor Show-n bejelentkezett BYD.

Mit is érdemes tudni a BYD-ről? Kezdjük névvel.

Bár ez a három betű első körben egy kínai név rövidítésének indult, egy ügyes marketinghúzással körévarázsoltak egy frappáns szlogent, ami azóta a járműveiken is szerepel: Build Your Dreams, azaz építsd fel az álmaidat. Ami esetükben nem is áll messzire a valóságtól, ugyanis az 1995-ös elinduláshoz képest több, mint negyven országban van lányvállalatuk és majdnem háromszázezer munkavállalót foglalkoztatnak. Emellett nem más, mint a világ egyik legelismertebb befektetője, Warren Buffett is jelentős mennyiségű részvényüket tulajdonolja, ami a pénzügyi világban jártasak számára nem rossz ajánlókártya. De mit is láthatott bennük a világ ötödik leggazdagabb embere?

Zöld szelek fújnak Kínában is

A BYD sikertörténetének megértéséhez meg kell értenünk azt a pályát, amin a kínai támogatási politika mozgott az elmúlt évtizedekben. A kétezres évek végén tiszta lett az ország vezetése számára, hogy az e-mobilitás a jövő. Nemcsak környezetvédelmi, de gazdasági szempontból is. Az ország az ipari szereplők K+F erőfeszítésének támogatása mellett az elektromos vagy részben elektromos autók vásárlását is elkezdte nagymértékben ösztönözni. A helyi elnevezéssel New Energy Vehicle-nek (NEV / új energia által hajtott jármű) nevezett támogatott járműkategória a teljesen elektromos járműveket (EV), a plug-in hibrideket (PHEV) és a hidrogén üzemanyagcellás autókat (FCEV) foglalja magában.

Az arányok érzékeltetéséhez következzék pár szám. A kínai elektromosautó-piac nagyobb, mint az USA-beli és az európai piac együttesen. Emellett dinamikusan növekedik, 2022-ben csaknem megduplázták az eladott elektromos autók, plug-in hibridek és üzemanyagcellás autók számát. A kategória piaci részesedése pedig meghaladta a 25%-ot! Mindebből látszik, hogy Kínában nem veszik félvállról az e-mobilitást.

A Pingsani Zero Carbon Industrial Campus látványterve.
A Pingsani Zero Carbon Industrial Campus látványterve

Zöld ökoszisztémával a fenntarthatóság felé

Ahogy a BYD-nél sem. Ugyanis a BYD elektromos autó mellett nagyjából mindenben is utazik. A cég kezdetben a mobiltelefon- és laptop-akkumulátorokra fókuszált, ami mellé aztán sorra új lábakat növesztett. És nem csupán piaci logika mentén, hanem szisztematikusan, egy zöld ökoszisztémát tűzve ki célul. Gyártanak napelemeket és tárolórendszereket, elektronikai megoldásokat, emellett elektromos járművek és munkagépek garmadáját az elektromos vonatoktól és buszoktól kezdve a teherautókon át a targoncákig és a építkezési munkagépekig.

És régebbi (elektro)motorosok, mint az ember gondolná. Mindenki tudja, hogy a Toyota Corolla volt az első hibrid, de azt már nem, hogy a BYD dobta piacra az első plug-in hibridet 2008-ban, ez volt az F3DM. Évtizedek óta az e-mobilitási szegmens szereplői tehát: egy BYD elektromos autó mögött tizenakárhány évnyi K+F és know-how van.

Nem aprózzák el

A BYD emellett finoman szólva is kinőtte magát. Piaci kapitalizáció alapján a világ harmadik legnagyobb autógyártó vállalata és a világ második legnagyobb villanyautó gyártója, amely nemrégiben gyártotta le az ötmilliomodik NEV-et. Többet, mint ahány autót a Tesla legyártott. Emellett a világ egyik legnagyobb autóakkumulátor-gyártója. Amely mellesleg úgy döntött, hogy leállítja a belső égésű motorral felszerelt autók gyártását. És még egy apró adalék: jelenleg zajlik a Pingsani Zero Carbon Industrial Campus projekt, amely keretében a BYD lesz az első kínai autógyártó, amely zéró kibocsátásúvá alakítja át a cég központját.

Mennyiség / minőség?

Az óriási számokra legyinthetne az ember, hogy hát ismerjük a tömeggyártást. A szinonimaszótárban a gagyi és a bóvli szerepel mellette, nem? Ez azonban igaz lehet a fillérekért gyártott műanyag játékokra, a tech iparág termékeire azonban semmiféleképp sem. Na de miért is nem? Magyar szemmel és pénztárcával kérdezve: miért megbízható egy BYD elektromos autó?

Ez kerül egy BYD elektromos autó motorházteteje alá

A BYD a saját ligájában focizik, ugyanis az egyedüli vállalat, aki az összes fontos alapanyagot és alkatrészt maga állítja elő. Házon belül megold mindent, így egyedülálló módon kézben tartja a teljes vertikális ellátási láncot, kezdve a felhasznált alapanyagoktól (fémek, üveg, kerámia, műanyagok stb.) az alkatrészekig. A mikrochipektől az elektronikán át az akkumulátorokig és az elektromotorokig a BYD mindent maga gyárt, egyedül a szélvédők és a gumik gyártásánál támaszkodnak beszállítókra.

Mindez azt jelenti, hogy az autók különféle alkatrészeit egymáshoz tervezték, egy integrált egész részeiként. Tehát nem külön lett kitalálva a platform, az elektromotor, ami mellé vettek egy beszállítótól egy akksit, egy másiktól pedig elektronikát, hanem mindent együtt álmodtak meg. Emellett természetesen mindenre egységes szabványok vonatkoznak, ami nagyságrendekkel hatékonyabbá teszi a minőségbiztosítást.

A BYD mindent maga gyárt, így a saját fejlesztésű Blade akkumulátorokat is.
A BYD mindent maga gyárt, így a saját fejlesztésű Blade akkumulátorokat is.

Emellett gondoljunk bele, hogy mekkora innovatív potenciált jelent, ha több tízezer mérnök dolgozik ennyi különböző terméken. Tegyük fel, hogy XY, aki az elektromos vonatok akkumulátorain dolgozik, rájön valamire, mondjuk 5%-os hatékonyságnövekedést ér el egy cellán. És ez az újítás aztán a vállalat kommunikációs csatornáin keresztül más üzletágak és termékek műszaki megoldásaiba is begyűrűzik. Ha a CATL-tól vennék az akksikat, mint a Tesla, a CATL nyilván megtartaná magának a technológiai áttöréseket. Így azonban egy kézben fut össze minden innováció. Nem csoda, hogy a BYD számtalan általa kidolgozott és szabadalmaztatott megoldást használ.

A leghíresebb talán az elképesztő biztonságosságával nagy publicitást kapott Blade LFP akkumulátor, amivel külön cikkben is foglalkoztunk, de ez csak egy a sok közül. A végszó tehát: a BYD elektromos autói motorháztetői alá egy modern, végletekig optimalizált gyártási folyamat termékei kerülnek be. Emellett nem röstellnek bevonni igazi nagyágyúkat más világrészekről, a formatervező csapat vezetője az a Wolfgang Egger, aki korábban az Alpha Romeo, az Audi és a Lamborghini dizájnere volt.

Egy BYD elektromos autó mögött elképesztő hátország áll

Összefoglalva, a BYD nem egy a B-listás távol keleti gyártók sorában, aki immár Magyarországon próbálja elsózni másodrangú autóit, hanem az elektromobilitási szegmens egyik csúcsragadozója. A fentiekből látszik, hogy a cég sajátosságainak köszönhetően egészen elképesztő mértékű szinergiákat és innovációt, illetve bődületes mennyiségű erőforrást képes becsatornázni a K+F-be, illetve a gyártásba. Na de mi mindennek a végeredménye? Mit is tudnak ezek az autók végső soron? Nézzük is a Magyarországra érkezett ötösfogatot!

A BYD ATTO 3 egy remek elektromos crossover.
A BYD ATTO 3 egy remek elektromos crossover.

BYD ATTO 3

A BYD ATTO 3 a széria elektromos crossovere. Az elegáns, dinamikus külső futurisztikus és tágas belsőt rejt, egy minden mai kívánalomnak megfelelő kijelzővel. Az ATTO 3 a BYD első olyan járgánya, amit az új, magas szintű integrációt megvalósító e-platform 3.0-ra építettek. Az integrált rendszer 60 kWh-s Blade akkumulátora kiemelkedően biztonságos és sokkal helytakarékosabb, illetve könnyebb, mint a versenytársak LFP akksijai. A 420 km-es WLTP a legtöbb esetben bőven elegendő, arról nem is beszélve, hogy a tesztek alapján élesben nem kevesebben, pont hogy többet tud ennél.

Az 5 csillagos NCAP biztonságossági értékelés és a kifejezetten gazdag vezetéstámogatási felszereltség pedig már csak a hab a tortán. A sávtartó rendszer, a tolatáskor aktív radar- és fékrendszer és a holttérfigyelő rendszer mind sokkal biztonságosabbá teszi a vezetést. Összességében az ATTO 3 egy remek, kompakt elektromos crossover, amiből jó eséllyel sokat fogunk látni az európai utakon is.

A BYD SEAL a Tesla model 3 méltó ellenfele.
A BYD SEAL a Tesla model 3 méltó ellenfele.

BYD SEAL

A BYD SEAL egy gyönyörű, elegáns sportszedán, amely jó eséllyel meg fogja szorongatni a Tesla Model 3-at (ez is a szándék). Az óceán ihlette autó formái letisztultak, lekerekítettek és mérhetetlenül elegánsak, a BYD többi autójához hasonlóan Wolfgang Egger kézjegyét viseli. A nagyobb teljesítményű, két motorral és négykerékmeghajtással felszerelt 530 lóerős SEAL hivatalosan 3.8 másodperc alatt gyorsul százra, bár mértek 3.6-ot is. Emellett a 82.5 kWh-s akkumulátor 570 km-es WLTP hatótávot tesz lehetővé, ami már a nagyon komfortos kategória.

A Blade akkumulátort egyedülálló módon az autó szerkezeti elemeként építették be, kiváló torziós rigiditást kölcsönözve a SEAL-nek. A belső gyönyörű és összkomfortos, a panorámatető és a high-end hangrendszer pedig igazi élménnyé teszi az utazást. A 15,6 colos, óriási forgatható kijelző pedig már csak a hab a tortán. A SEAL névadójával ellentétben igazi csúcsragadozó!

A SEAL-ből SUV változat is készült, SEAL U néven.
A SEAL-ből SUV változat is készült, SEAL U néven.

BYD SEAL U

A BYD SEAL U változat pedig egy ötüléses középkategóriás SUV. Tágas, praktikus, biztonságos és kényelmes családi autó, fejlett technológiai megoldásokkal. Ha tetszik a SEAL szedán, de városi terepjáróra vágysz, akkor a SEAL U-t neked találták ki!

A Comfort modellváltozat 71.8 kWh kapacitású akkumulátora 420 kilométeres (WLTP ciklus, vegyes) hatótávolságot kínál, a Design 87 kWh-s telepével pedig 500 kilométer is elérhető. Mindkét modellben alapfelszerelés a 11 kW teljesítményű háromfázisú fedélzeti töltő, és akár a 140 kW-os egyenáramú gyorstöltés felvételére is képesek.

DOLPHIN: Az „óceán ihlette”.
DOLPHIN: Az „óceán ihlette”.

BYD DOLPHIN

A BYD DOLPHIN az első autó, amely az új „Ocean aesthetics” koncepció jegyében született. Egy ötszemélyes elektromos csapotthátúról van szó, amelyet a vízből kibukkanó delfinek ihlettek. A vonalak ennek megfelelően lekerekítettek, mégis markánsak, kontrasztosak. A 60,4 kWh-s Blade akkumulátorok 427 km-es WLTP-hatótávot tesznek lehetővé, ami egy alapvetően városba szánt autónál több, mint elég.

A beltér meglepően tágas és nagyon komfortos, stílusában pedig letisztult, mégis játékos és elbűvölő. Az ajtókilincsek például delfinuszonyt formáznak! A kifejezetten kényelmes ülésektől a nagy kijelzőig és a kátyúkat és úthibákat remekül kivédő  felfüggesztésekig minden a komfortot szolgálja. Az e-platform 3.0-nak köszönhetően az autó nagyon szilárd motorikus és elektronikus alapokra épül, emellett kifejezetten kellemes benne utazni: igazi vagány városi kisautó!

A BYD ETP 3 egy megbízható elektromos furgon.
A BYD ETP 3 egy megbízható elektromos furgon.

BYD ETP 3

A BYD ETP 3 a gyártó elektromos furgonja, amely alapvetően városi használatra lett tervezve. Kiválóan alkalmas futárszolgálatok, illetve különféle munkálatokat végző cégek igényeinek kielégítésére. Az elektromos furgonok többi képviselőjéhez hasonlóan jóval kevesebbe kerül a fenntartása, mint a belsőégésű motoros modelleké (tankolás, karbantartás stb.).

A BYD ETP 3 saját tömege 1640 kg, ehhez társul 780 kg hasznos teherbírás, így a teljes össztömeg pedig 2420 kg. A jármű 3,5 m³-es rakodótere, illetve 44,9 kWh kapacitású akkupakkja mellé 275 km-es városi és 233 km-es kombinált hatótáv társul, amely a vállakozások túlnyomó többségének elegendő. Látszik, hogy a fuvarozásban és a kistehergépjárművek piacán is előbb-utóbb teret nyernek az elektromos modellek; a BYD ETP 3 pedig egy remek ár-érték arányú választás!

BYD HAN
BYD HAN

BYD HAN

A BYD HAN a kínai autógyártó egyik prémium kategóriás szedánja, amely a Han-dinasztiáról kapta a nevét. Végtelenül elegáns, aerodinamikus designját sárkányok ihlették, és bár repülni nem tud, 3.9 másodperc alatt gyorsul fel 100 km/órára. A kettős motor, a négykerékmeghajtás és az 521 km-es kombinált WLTP hatótáv szintén magáért beszél. A luxuskivitelű belső és az übermodern infotainment rendszer fantasztikus utazóautóvá teszi, amiben még karaokézni is lehet!

Az elvárhatóan magas szintű vezetéstámogató rendszer mellett a kocsi konnektorként is használható. Csak be kell dugni a kávéfőzőt vagy miegymást, és ugyanúgy funkcionál, mint egy otthoni dugalj. Mindemellett természetesen ebbe a modellbe is a végtelenül biztonságos Blade akkumulátorok kerültek beépítésre, amelyekben modern hűtő- és fűtőrendszer tesz lehetővé hosszabb élettartamot és nagyobb hatótávot. A Schiller jelenleg még nem forgalmazza, de érdemes figyelni a híreket, mert előbb-utóbb felkerül a palettára!

BYD TANG
BYD TANG

BYD TANG

A BYD TANG a gyártó nagy, hétszemélyes prémium SUV-ja, amely válasz az Audi Q7-re, a BMW X5-re és a Volvo XC90-re. Ugyanaz az 510 lóerős kettős motor hajtja, mint a HAN-t, de a nagyobb méret miatt a TANG „csak” 4.6 másodperc alatt gyorsul százra. A 400 km-es kombinált WLTP a legtöbb család számára bőven elég, a hátsó üléssor lábtere pedig kellemesen tágas, nemcsak a csemetéknek, a felnőtteknek is. A 86.4 kWh kapacitású Blade akkumulátor a már említett biztonságosság mellett élettartamban is körözi legtöbb riválisát, a LFP akkumulátorok ugyanis nagyjából háromszor annyi ideig bírják, mint hagyományos lítiumion társaik.

A TANG emellett kívül-belül elegáns, letisztult és high-end. A nagyméretű, kiváló felbontású forgatható kijelző és a hangvezérlés intuitív, felhasználóbarát. Összességében véve egy remekbe szabott prémium SUV a TANG, amely könnyen megszorongathatja európai és amerikai riválisait. A BYD Hanhoz hasonlóan a Tang is némileg később fog érkezni a Schillerhez, de ami késik, nem múlik!

Érdekelnek a Schiller kínálatában található BYD modellek!

Kapcsolódó tartalom