A Blade az egyik legjobb BYD akkumulátor.

Az úttörő BYD akkumulátor: ezért csúcsszuper a Blade cella!

2024.02.06.

7 perc

Az elektromos autózásban kicsit is jártasak jól tudják, hogy az akkumulátor nemcsak az autó lelke, hanem egyben a legdrágább alkatrésze, illetve az egyik szűk keresztmetszete az EV-k térnyerésének. Ennek megfelelően a gyártók úgy öntik a pénzt a K+F-be, mintha nem lenne holnap, folyamatosan új technológiákkal és termékekkel rukkolva elő. Az egyik legérdekesebb innováció a BYD Blade névre hallgató újhullámos terméke, amelyről nem túlzás azt állítani, hogy az egyik legjobb autó akkumulátor a piacon. De mitől is ilyen penge?

A BYD akkumulátor téren (is) nagy játékos

Pár szóban érdemes először bemutatni a BYD-et, ezt az innovatív e-mobilitási óriást. A cég a világ egyik legnagyobb akkumulátorgyártója (autó akkumulátor téren top 3), nem mellesleg elektromos autók gyártásában is a második helyen szerénykednek világszinten. Mivel csak most törtek be az európai, illetve a magyar piacra, kicsit új lehet még a név, de hidd el, egy év múlva már nem lesz az. Ha érdekel a márka, na meg a Magyarországon piacra dobott öt modelljük, olvasd el a BYD elektromos autóról szóló összefoglaló cikkünket!

Szóval a BYD felfoghatatlan mennyiségű akkumulátort és elektromos autót gyárt, emellett több tízezer mérnököt foglalkoztat, akik napelemektől kezdve elektromos vonatokon át heavy-duty munkagépekig ezerféle terméken dolgoznak. Ami még kiemeli a BYD-et a többi gyártó sorából, az az, hogy az elektromos autó gyártók közül lényegében az egyetlen piaci szereplő, aki „az ellátási lánc én vagyok” mottóval házon belül fejleszt és gyárt le lényegében mindent a szélvédő és a gumik kivételével. Ennek pedig csillagos ötös minőségbiztosítási folyamatok, na meg a versenytársaknál nagyságrendekkel jobban integrált termékek az outputjai, például a nemrég debütált e-platform 3.0. A platform integrált része a Blade akksi, amellyel a gyártó új horizontot nyitott az LFP cellák világában. De mielőtt belevágnánk a részletekbe, gyorsan tekintsük át, mi is az az LFP technológia!

A legértékesebb játékos

Az autó akkumulátor típusok között az LPF az újonc, aki nemrég érkezett a ligába, de már komolyan bejelentkezett a legértékesebb játékos szerepére. A lítium-vas-foszfát akkumulátoroknál a katódban nikkel, króm vagy mangán alkalmazása helyett lítium-vas-foszfátot használnak. Tehát ugyanúgy lítium-ion akksik, csak kicsit más az anyagösszetételük. Azonban fém és fém, elem és elem között ég és föld a különbség. Mit is tud az új anyagösszetétel? A lítium-vas-foszfát megoldásnak számos előnye van, nem hiába mozdult el errefelé a piac (a Teslák egy jó részében is ez van már). Mik is ezek az előnyök?

  • A vas-foszfát olcsóbb anyag, amit könnyebb beszerezni. A nikkelt, krómot és mangánt sokszor problémás övezetekből vagy épp az adott gyártó országával szemben ellenérzéseket tápláló országokból kell beszerezni. A lítium-vas-foszfát átvágja ezt az ellátási láncon éktelenkedő gordiuszi csomót.
  • Az akksik kevésbé hevülnek fel és tartósabbak, átlagosan háromszor (!) annyi ciklust kibírnak ugyanakkora degradációval. Magyarán sokkal hosszabb az élettartamuk.
  • Sokkal biztonságosabbak, amit a szögpenetrációs teszt is bizonyít.
  • Az LFP akkumulátorok ára egyre kedvezőbb, simán felveszi a versenyt a rivális technológiákkal.

Nem csoda, hogy kezdenek élre törni az LFP akksik. A technológia hátrányainak jó része, például a kisebb energiasűrűség és az ebből következő nagyobb súly egységnyi kWh-ra nézve vagy eltörpül az előnyök mellett, vagy ügyes technológiai megoldásokkal megkerülhető. Mint például a Blade esetében tette a BYD.

Bevágtak a konkurencia elé

A Blade akkumulátor a BYD integrált rendszerének koronaékszere. Amiről ha hallottál, akkor valószínűleg azt olvastad, hogy szuper biztonságos. Vagy láttad ezt az ominózus videót, amit természetesen mi sem hagyhattunk ki:

A videón az akkumulátorok biztonságossági tesztelésének csúcsát, az úgynevezett szögpenetrációs tesztet láthattad, amely során a kőszívű biztonságtechnikai mérnökök egy szöget nyomtak át egy hagyományos lítiumion-akkumulátoron (NCM), egy hagyományos lítium-vas-foszfát (LFP) akkumulátoron, na meg a Bladen is.

Jól látszik, hogy az érzékletesség kedvéért odahelyezett tojás az NCM akksi esetén kilőtt a sztratoszféráig, a hagyományos LFP akkumulátornál megsült, mintha csak egy reggelihez készült volna serpenyőben, a Blade esetén pedig nyers maradt. Ez azt hivatott érzékeltetni, hogy míg az NCM akkumulátor egy szög beverése után 500 °C-ra hevült és felrobbant, a hagyományos LFP is felforrósodott 200-400 °C-ra, a Blade sztoikusan viselte a középkori kínzást és csak 30-60 fokra melegedett fel. De miért is releváns ez?

Ezért nagy szó, hogy ilyen biztonságos ez a BYD akkumulátor

Egy időben kifejezetten sok kigyulladt akkumulátorral kapcsolatos hír terjedt a neten. És bár a lítium-ion akkumulátorok valóban ki tudnak gyulladni, arról már általában nem szól a fáma, hogy a belső égésű autók szintúgy. Nem meglepő, hisz benzinnel vagy dízellel mennek.

Ezzel együtt a mai világban minden a PR és az optika, meg természetesen nyilván jó, hogy ha egy akkumulátor semmiféle kockázatot nem hordoz magában, így a gyártók nekiveselkedtek a biztonságosabb megoldások keresésének, aminek egyik legjobban sikerült végeredménye a Blade. Nemcsak a szögpenetrációs tesztet teljesítette csillagos ötösre, de összezúzták, meghajlították, 260%-osan túltöltötték, 300 °C-os kemencébe tették, onnan is kivették, és sehogy sem sikerült felgyújtani. De hiba lenne azt hinni, hogy a Blade simán csak egy biztonságos akksi, de egyébként ennyi a nagy varázslat, másban nem tud többet. Mert hát de. Sőt.

A Blade egy nagyon strapabíró BYD akkumulátor.
A Blade egy nagyon strapabíró BYD akkumulátor.

Másban is penge

Bár a penge alakjáról elkeresztelt Blade cella esetén az első hívószó a biztonságosság, messze nem csak ebben nyújt újat a legújabb BYD akkumulátor. Az LFP technológiának köszönhetően a Blade sokkal tartósabb, mint a hagyományos lítium-ion akksik. A gyártó szerint akár 3000 töltési ciklust is kibír, amivel akár 1,2 millió kilométert is megtehetünk. Nem kell tehát azon aggódni, hogy degradálódik. A Blade, illetve az LPF akksik úgy általában egyébként is jobban bírják a strapát, kevésbé büntetik a kezdő autótulajdonost kapacitásvesztéssel, így aggodalmaskodó EV-tulajoknak kifejezetten ajánlottak.

A Blade a túlmelegedésre is kevésbé hajlamos, ami a technológia mellett a kiváló hűtő- és fűtőrendszerének is köszönhető. Egy Tesla Model 3-mal szemben például egy BYD SEAL-lel egész nyugodtan gyorsulgathatunk naphosszat, nem kell attól félni, hogy túlhevül az akkupakk.

A Blade-ben alkalmazott új cell-to-pack megoldás lecsökkenti a méretigényt. Forrás: medium.com

És az akkupakk sem úgy néz ki, ahogy megszoktuk. A Blade ugyanis úgynevezett cell-to-pack, azaz a cellák egyben a saját merevítésük is, nem kell őket modulokba csoportosítani, hanem simán elég őket egymás mellé tenni. És máris ki van küszöbölve az LPF technológia Achilles-sarka, a kisebb energiasűrűség. Az 50%-kal jobb helykihasználás mellé ugyanis a tömeget és a méretet is csökkenti ez a megoldás! A BYD által kiötölt koncepció egyébként jó eséllyel a jövő, már a többi gyártó is errefelé kacsingat.

Végszóul tehát: a BYD Blade egy igazi úttörő, amely az e-platform 3.0-ba integrálva nemcsak a legmagasabb szintű biztonságot garantálja, hanem teljesítményben is bőven eleget tud a versenyképességhez, élettartamban pedig abszolút verhetetlen.

Érdekelnek a Schiller kínálatában található BYD modellek!