Az alvázvédelem hozzájárul az autó biztonságosságához.

Alvázvédelem – ha szeretnéd, hogy autód hosszú életű legyen!

2023.09.30.

7 perc

Az idő vasfoga mindent megrág. És ez alól sajnos az alváz sem kivétel. Bár az autók gyári alvázvédelemmel gurulnak le a gyártósorról, idővel a felvert kavicsok, sár, a jég ellen bevetett só, illetve az üregekbe bejutó nedvesség felülkerekedik a védőrétegen. Elég egy apró karc vagy horpadás, és gyökeret is vert a rozsda, aztán terjed, mint halszag a piacon, amíg szép lassan el nem rágja a karosszériát. Ezen a ponton pedig már konkrétan életveszélyes is lehet a sztori. És itt jön be a képbe az alvázvédelem, amely segít megelőzni vagy kezelni a problémát!

Ezért létfontosságú az alvázvédelem

Mennyire strapabíró egy új autó alváza?

Kezdjük egy kis körképpel. Az autózás tájékozottabb rajongói pontosan tudják, hogy a gyártók egyike sem Kalkuttai Teréz anya. A nap végén a profitjuk maximalizálásában érdekeltek, nem feltétlenül abban, hogy minél jobb autókat csináljanak. Persze ez nem azt jelenti, hogy rossz autókat csinálnának. Hanem azt, hogy spórolnak, ahol tudnak, és arra utaznak, hogy lehetőleg pár évente átrakd a fenekedet egy másik négykerekűbe. Ami picit nagyobb, meg “fészliftes”. Vagy jobban brummog, ha odalépsz neki. A régit meg passzold el valakinek, csak lecsap rá valaki.

Ezzel együtt az autógyártók természetesen mindig megfelelnek a különféle hatóságok elvárásainak. Lenyomják a szén-dioxid-kibocsátást, szigorú biztonsági teszteket végeznek, ésatöbbi. De akármilyen környezettudatos is például az EU, azt nem várja el, hogy egy autógyártó tizenöt évig tartó alvázvédelmet építsen be egy járgányba. A gyártó meg nyilván nem fog csupán emberbaráti szeretetből pénzt, fegyvert, paripát szánni erre. Hogy neki meg emiatt kisebb legyen a haszna… Na persze.

És ha belegondolunk a helyzetükbe, totál érthető is ez a hozzáállás. Tizenöt évre vesznek kocsit az emberek? Nem. Akkor fizetnének azért többet, hogy tizenöt évig ne rohadjon le az alja? Nyilván nem… Tehát kapnak tizenöt évre elegendő alvázvédelmet? Nem kapnak. Vigyázzanak csak rá jobban, ha nem akarják, hogy lerohadjon a küszöb. Mindebből következik, hogy egy új autó gyári alvázvédelme jó esetben kibír egy tíz évet. Utána pedig a sérülések, karcolások mentén megjelenik a rozsda. Aztán csak terjed és terjed.

A gyári alvázvédelem 5-10 évig elég.
A gyári alvázvédelem 5-10 évig elég.

Ide természetesen nem kell eljutni, kellene is hozzá jó pár évtized. De ne feledjük el, az idő minden felett eljár – a végén mindig a ház nyer! De sebaj, ha odafigyelünk, akár 15-20 évig is lehet egy szuper autónk, aminek örülhetünk és amit biztonságosan vezethetünk!

Miért rohadt veszélyes, ha rohad az alváz?

A rozsdával nemcsak az a baj, hogy csúnya. Hanem az is, hogy elmajszolja a fémet. Ha pedig a kaszni elkorhad, akkor nem is fog tartani. Hiába teljesített új korában csillagos ötösre minden egyes töréstesztet, hiába csúcsszuper a torziós ellenállása, elrozsdásodva mindez már a múlté. Nem tart és nem véd, és egy ütközésnél összegyűrődik, mint egy depressziós alufólia, miután kivették belőle a tízórais szendvicset. Az autó utasai pedig remélhetőleg komoly sérülés nélkül megússzák a karambolt, de nem biztos.

Nem meglepő, hogy a műszaki vizsgán sem engednek át rozsdamarta küszöbű járgányokat. (Érdekesség: az USA-ban viszont igen. Virágozzék minden virág, meg a rozsda is. Ott sincs kolbászból a kerítés…) De mi a helyzet a garanciával?

Gyári alvázvédelem: van rá garancia?

Szerencsére igen. Azaz… Nos, a helyzet a következő: az egyik oldalon ott van az, hogy gyári alvázvédelemre a gyártók jó része ad garanciát, a vajszívűbbek akár még tíz évet is. Szuper, nem? A másik oldalon viszont ott van egy bökkenő. Az, hogy ehhez rendszeresen márkaszervizbe kell cipelni a négykerekűt, ami egyáltalán nem olcsó mulatság. Tíz éven át pedig főleg nem az. Ennél sokkal olcsóbban kijössz, ha évente lemosatod az alját, és kifizeted egy korrekt műhelynek, hogy lefújják az alvázat.

Pár jó tanács autótulajdonosoknak

A fentiekből látszik, hogy a fenekünk alól sajnos lassan kirohad az autó, ha nem figyelünk oda. De ha gondos gazdái vagyunk, hosszú évekig állni fogja az elemek ostromát. Mit tehetünk a négykerekűnk alhasi egészségéért?

  • Évente mosassuk le az alvázat, és ellenőrizzük, nem rozsdásodik-e. Ezt tavasszal, az őszi-téli latyakszezon után érdemes megtenni.
  • Ha rozsdafoltokat látunk, vigyük el egy ezzel foglalkozó szervizbe, ahol orvosolják a problémát. Az alvázvédelem és üregvédelem nem filléres tétel, de nem is kerül a világ pénzébe. Hosszú távon pedig megtérül!
  • Érdemes lehet preventív jelleggel is beruházni egy kezelésbe. Az autónk élettartama meghálálja, és eladni is könnyebb lesz!

Alvázvédelem házilag – érdemes?

Érdemes lehet egyedül nekiállni fújkálni? Nos, lehet házilag is próbálkozni vele, de ez nyilván nem fog annyit érni, mint egy profin kivitelezett kezelés. Ha nagyon képben vagy az autókkal, és alaposan utánanézel mindennek, elolvasod a gyártói utasításokat, akkor működhet a dolog, ellenkező esetben inkább keress fel egy szakembert!

Az alvázvédelem a biztonság egyik alappilére.
Az alvázvédelem a biztonság egyik alappilére.

Egy jó karban lévő alváz előfeltétele annak, hogy biztonságos legyen az autó.

Alvázvédelem: ilyen lépésekből áll egy kezelés

Az alvázvédelemmel foglalkozó szervizek a következő lépésekben „kezelik” autónkat:

  1. Állapotfelmérés: felemelik az autót, benéznek alá, és elmondják, mit lehetne vagy kellene csinálni vele. A korrektebb helyeken azt is megmondják, ha komolyabb lakatosmunkára van szükség, vagy ha nem lenne értelme a kezelésnek. Egy kevésbé korrekt helyen megcsinálják akkor is, ha nincs értelme, te pedig kifizeted.
  2. Ha rábólintasz a javaslatra, elkészül az úgynevezett fújási terv, ami alapján kezelik majd az autót.
  3. Leszerelik a leszerelendő alkatrészeket (dob betétek, kerekek stb.)
  4. Körbefóliázzák a kocsi többi részét, hogy ne menjen rá a köd.
  5. Nagy hatékonyságú mosószerekkel, nagy nyomással megtisztítják az alvázat.
  6. A rozsda eltávolítása és semlegesítése. A rozsdátlanítás többféle módon, illetve több lépésben történhet. Szükség lehet vibrációs rozsdaleverőre, illetve a rozsda lemaratására, illetve semlegesítésére használt anyagokra. (Hiába fújják le szépen, ha alatta terjed a rozsda, kidobott pénz az egész.)
  7. Alvázvédő szer felvitele szórópisztollyal
  8. Száradás
  9. Összeszerelés

Mit tud egy alvázvédő szer, például a Dinitrol?

Egy alvázvédő szer nemcsak a rozsdától védi az autód alvázának üregeit és felületét, hanem a kavicsfelverődésektől, kisebb mechanikai behatásoktól is, ugyanis rugalmas. A leggyakrabban a Dinitrol cég termékeit használják, de természetesen vannak más gyártók is.

Alvázvédelem ár: mennyibe kerül a hal?

Sok mindentől függ. Hogy milyen szervizbe mész, mennyire állat az autód, mekkora mellű a nőd…. Lényeg a lényeg, általában 120-200 ezer forint között áll meg a vége. És számolj rá pár napot, ugyanis a száradási idők miatt nem egy félórás sztori.

Ha nagyobb a gond, karosszéria-lakatos is kelleni fog.
Ha nagyobb a gond, karosszéria-lakatos is kelleni fog.

Ha nagyobb a baj…

Előfordulhat, hogy az autód alvázát annyira elrágta a rozsda, hogy komolyabb beavatkozásokra van szükség. Ilyenkor a legjobb, ha egy igazán profi szervizhez fordulsz, mielőtt elviszed alvázvédelem kezelésre. A Schiller Karosszéria Centrum pont ilyen: a csapat évtizedek tapasztalatával a háta mögött olyan problémákat is hatékonyan meg tud oldani, amiket egy sima karosszéria-lakatos műhely nem biztos!

Szeretnék időpontot kérni a Schiller Karosszéria Centrumba!