A műszerfalon felvillanó hibaüzenetek közül az egyik legijesztőbb a check engine lámpa. Ez a hibaüzenet ugyanis a kevésbé súlyos problémákon túl sok olyan meghibásodást is jelez, amely akár az autó motorjának teljes tönkremeneteléhez vezethet. Jelen cikkben átbeszéljük, miért világíthat ez a piktogram, illetve mi a teendő ebben az esetben.
Melyik piktogramról van szó?
A check engine lámpa a lenti képen ketteshez legközelebb eső jelzés. A műszerfal egyik legfontosabb hibakódja, amelyet nagyon fontos komolyan venni. Fontos tudni azonban, hogy a check engine lámpa helyett vannak gyártók, akik „Check” vagy „Check engine” felirattal jelenítik meg a hibakódot.
Autósként a nagyon fontos a különféle műszerfal hibakódok ismerete, ezért részletesebben is foglalkoztunk a témával egy cikkben, amit a fenti linkre kattintva olvashatsz el.
A check engine jelentése
De mi is a check engine jelentése? Magyarul azt jelenti, hogy ellenőrizd a motort. (Ezért hívják a magyar szakzsargonban motorellenőrző lámpának is.) A lámpa a motor bekapcsolása után felgyullad, majd elalszik. Ez nem jelent problémát. Azonban ha nem alszik, hanem tovább villog vagy folyamatosan ég, akkor valószínűleg hiba áll fenn.
A jelzés többféleképpen megjelenhet:
- Folyamatosan világító lámpa: a probléma nem minden esetben igényel azonnali beavatkozást (de van, hogy igen)
- Villogó lámpa: azonnali beavatkozást igénylő probléma
- Pirosan világító lámpa: azonnali beavatkozást igénylő, súlyos probléma. (Nem minden autóban van felszerelve.)
A hibajelzés akkor jelenik meg a műszerfalon, ha a motorhoz kapcsolódó diagnosztika meghibásodást érzékel. Számos rendszert érinthet a hiba, a leggyakrabban előforduló eseteket fel is soroljuk.
- Az oxigénérzékelő vagy Lambda-szonda meghibásodása. Időnként a felhalmozódott szennyeződés (pl. korom) okozza. Általában a szenzor cseréje a megoldás.
- Nem megfelelő üzemanyag. Ebben az esetben a lámpa általában a tankolás után kigyullad, ha nem megfelelő típusú vagy minőségű üzemanyag került az autóba. Van, hogy a megfelelő üzemanyaggal történő tankolás megoldja. De erre nincs garancia; van, hogy át kell öblíteni az üzemanyagrendszert.
- Meghibásodott üzemanyag-szivattyú: amikor az üzemanyag-nyomócső nyomása a szükséges érték alá esik, a diagnosztika bekapcsolja a hibajelzést. Nem tartozik a legsúlyosabb problémák közé, de fontos időben kezelni.
- Üzemanyagszűrő eltömődése: a meghibásodott üzemanyag-szivattyú mellett ez a probléma is csökkentheti az üzemanyag-nyomócsőben található nyomásértéket.
- Levegő jutott az üzemanyag-ellátó rendszerbe: akár még a nem megfelelően záró vagy rosszul visszacsavart tanksapka is okozhatja. Adott esetben kopogást okozhat.
- Meghibásodott katalizátor: komoly probléma, azonnal orvosolni kell.
- Gyújtógyertya hiba. A valamelyik hengerben jelentkező gyújtáskimaradás szintén nem a legsúlyosabb probléma, de elhárításához szakértőre van szükség.
- EGR hiba: az EGR szelep hibája következtében megnövekedhet a fogyasztás, emellett ingadozhat az alapjárat és kopoghat a motor.
- Az olajszint csökkenése: ha szivárog a kenési rendszer, a szükséges szint alá csökkenhet a motorolaj szintje.
Mi a teendő, ha villog a check engine lámpa?
A legjobb, ha az ember azonnal lehúzódik. Az első kérdés az, hogy a piktogram vagy a felirat mellett világít-e más hibakód. Ha például az olajszintet, a hűtővizet, kipufogógáz-kontrollt vagy motor túlmelegedést jelző piktogramok egyike is ég, meg kell állni. Ez a szituáció nem az, amit az ember könnyedén figyelmen kívül hagyhat: akár a motor is bánhatja ugyanis. Ha tehát a check engine lámpa mellett egy másik fontos piktogram jelenik meg, álljunk meg.
Ugyanez igaz akkor, ha a motor fordulatszáma nem emelkedik egy adott érték fölé, és közben villog a lámpa. De a természetellenesen magas fordulatszám, a fura hangok, illetve a vibráló vagy füstölő motor esetén sem érdemes kockáztatni.
A probléma elhárításánál mindig az a kérdés, mennyire súlyos a meghibásodás. A hibák egy kisebbik része otthon is elhárítható a komolyabb műszaki affinitással rendelkező autósok számára. Ezzel együtt a legtöbb esetben autószerelőre lesz szükség. A kérdés az, hogy lehúzódás után elvezessünk-e a szervizbe, vagy vontatást kérjünk.
A legjobb talán az, ha lehúzódva felhívjuk a szervizt. Elmondjuk, mit látunk a műszerfalon, milyen tüneteket tapasztaltunk. És a szakember pedig meg tudja mondani, hogy ő biztonságosnak érzi az autó használatát.
Check engine lámpa törlése házilag: nem jó ötlet
A check engine lámpa törlése általában nem jó ötlet. A problémát ugyanis nem oldja meg. Egyetlen szituációban van létjogosultsága: ha a szervizben ellenőrizték az autót, javították a hibát, és még mindig világít.
Szervizre van szüksége? Vegye fel kapcsolatot kollégáinkkal!