A check engine lámpa komoly meghibásodásra is utalhat.

Ég a check engine lámpa: mondjuk, mi a teendő!

2024.02.29.

4 perc

A műszerfalon felvillanó hibaüzenetek közül az egyik legijesztőbb a check engine lámpa. Ez a hibaüzenet ugyanis a kevésbé súlyos problémákon túl sok olyan meghibásodást is jelez, amely akár az autó motorjának teljes tönkremeneteléhez vezethet. Jelen cikkben átbeszéljük, miért világíthat ez a piktogram, illetve mi a teendő ebben az esetben.

Melyik piktogramról van szó?

A check engine lámpa a lenti képen ketteshez legközelebb eső jelzés. A műszerfal egyik legfontosabb hibakódja, amelyet nagyon fontos komolyan venni. Fontos tudni azonban, hogy a check engine lámpa helyett vannak gyártók, akik  „Check” vagy „Check engine” felirattal jelenítik meg a hibakódot.

Autósként a nagyon fontos a különféle műszerfal hibakódok ismerete, ezért részletesebben is foglalkoztunk a témával egy cikkben, amit a fenti linkre kattintva olvashatsz el.

A check engine lámpa jelentése több minden lehet.
A check engine lámpa jelentése több minden lehet.

A check engine jelentése

De mi is a check engine jelentése? Magyarul azt jelenti, hogy ellenőrizd a motort. (Ezért hívják a magyar szakzsargonban motorellenőrző lámpának is.) A lámpa a motor bekapcsolása után felgyullad, majd elalszik. Ez nem jelent problémát. Azonban ha nem alszik, hanem tovább villog vagy folyamatosan ég, akkor valószínűleg hiba áll fenn.

A jelzés többféleképpen megjelenhet:

  • Folyamatosan világító lámpa: a probléma nem minden esetben igényel azonnali beavatkozást (de van, hogy igen)
  • Villogó lámpa: azonnali beavatkozást igénylő probléma
  • Pirosan világító lámpa: azonnali beavatkozást igénylő, súlyos probléma. (Nem minden autóban van felszerelve.)

A hibajelzés akkor jelenik meg a műszerfalon, ha a motorhoz kapcsolódó diagnosztika meghibásodást érzékel. Számos rendszert érinthet a hiba, a leggyakrabban előforduló eseteket fel is soroljuk.

  • Az oxigénérzékelő vagy Lambda-szonda meghibásodása. Időnként a felhalmozódott szennyeződés (pl. korom) okozza. Általában a szenzor cseréje a megoldás.
  • Nem megfelelő üzemanyag. Ebben az esetben a lámpa általában a tankolás után kigyullad, ha nem megfelelő típusú vagy minőségű üzemanyag került az autóba. Van, hogy a megfelelő üzemanyaggal történő tankolás megoldja. De erre nincs garancia; van, hogy át kell öblíteni az üzemanyagrendszert.
  • Meghibásodott üzemanyag-szivattyú: amikor az üzemanyag-nyomócső nyomása a szükséges érték alá esik, a diagnosztika bekapcsolja a hibajelzést. Nem tartozik a legsúlyosabb problémák közé, de fontos időben kezelni.
  • Üzemanyagszűrő eltömődése: a meghibásodott üzemanyag-szivattyú mellett ez a probléma is csökkentheti az üzemanyag-nyomócsőben található nyomásértéket.
  • Levegő jutott az üzemanyag-ellátó rendszerbe: akár még a nem megfelelően záró vagy rosszul visszacsavart tanksapka is okozhatja. Adott esetben kopogást okozhat.
  • Meghibásodott katalizátor: komoly probléma, azonnal orvosolni kell.
  • Gyújtógyertya hiba. A valamelyik hengerben jelentkező gyújtáskimaradás szintén nem a legsúlyosabb probléma, de elhárításához szakértőre van szükség.
  • EGR hiba: az EGR szelep hibája következtében megnövekedhet a fogyasztás, emellett ingadozhat az alapjárat és kopoghat a motor.
  • Az olajszint csökkenése: ha szivárog a kenési rendszer, a szükséges szint alá csökkenhet a motorolaj szintje.

Mi a teendő, ha villog a check engine lámpa?

A legjobb, ha az ember azonnal lehúzódik. Az első kérdés az, hogy a piktogram vagy a felirat mellett világít-e más hibakód. Ha például az olajszintet, a hűtővizet, kipufogógáz-kontrollt vagy motor túlmelegedést jelző piktogramok egyike is ég, meg kell állni. Ez a szituáció nem az, amit az ember könnyedén figyelmen kívül hagyhat: akár a motor is bánhatja ugyanis. Ha tehát a check engine lámpa mellett egy másik fontos piktogram jelenik meg, álljunk meg.

Ugyanez igaz akkor, ha a motor fordulatszáma nem emelkedik egy adott érték fölé, és közben villog a lámpa. De a természetellenesen magas fordulatszám, a fura hangok, illetve a vibráló vagy füstölő motor esetén sem érdemes kockáztatni.

A probléma elhárításánál mindig az a kérdés, mennyire súlyos a meghibásodás. A hibák egy kisebbik része otthon is elhárítható a komolyabb műszaki affinitással rendelkező autósok számára. Ezzel együtt a legtöbb esetben autószerelőre lesz szükség. A kérdés az, hogy lehúzódás után elvezessünk-e a szervizbe, vagy vontatást kérjünk.

A legjobb talán az, ha lehúzódva felhívjuk a szervizt. Elmondjuk, mit látunk a műszerfalon, milyen tüneteket tapasztaltunk. És a szakember pedig meg tudja mondani, hogy ő biztonságosnak érzi az autó használatát.

Check engine lámpa törlése házilag: nem jó ötlet

A check engine lámpa törlése általában nem jó ötlet. A problémát ugyanis nem oldja meg. Egyetlen szituációban van létjogosultsága: ha a szervizben ellenőrizték az autót, javították a hibát, és még mindig világít.

Szervizre van szüksége? Vegye fel kapcsolatot kollégáinkkal!