Az elektromos autó fogyasztása kedvezőbb, mint a belső égésű motorral felszerelt autóké.

Elektromos autók fogyasztása: megérős sztori villanyautózni?

2024.02.06.

4 perc

Keveseket lep meg az állítás, hogy az elektromos autók drágábbak. Pontosabban az alsó- és középkategóriás polcon azok – tízmillió forint magasságában és afölött már sokkal kiegyenlítettebb a piac. Az is látszik, hogy előbb-utóbb az EV-k lesznek AZ autók, a belső égésű motoros autókat pedig nosztalgikus értékük miatt fogják csak youngtimerként őrizgetni vagy a versenysportokban használni. De legtöbbünk számára nyilván az igazán lényeges kérdés az, hogy megérős-e villanyautózni? Lássuk is!

Mire költesz, amikor a kocsidra költesz?

Kezdjük azzal, hogy mire kell költeni, ha saját, nem bérelt vagy lízingelt autóba akarsz ülni. A lenti gondolatkísérlet során konkrét számokat fogunk nézni, amik jó kiindulási pontot jelenthetnek. Egy másik cikkünkben a használt elektromos autó vásárlás nézőpontjából vizsgáltuk a kérdést. Most pedig azt nézzük, hogy áll a dolog, ha új elektromos autó vásárlásán gondolkodsz. Az összehasonlíthatóság kedvéért egy új elektromos autó költségeit vetjük össze egy új benzinesével, hasonló árfekvésben (középkategória). Mit kapsz a pénzedért a két esetben? Számoljunk egy ötéves időszakot – ha már új verda, nem fogod három év alatt elpasszolni.

Egy új benzines autó fenntartási költségei (alsó középkategória, kb. 6 millió forint)

Mire is költesz? Megvenni az autót egy dolog, de fenn is kell tartani, ami megint több költségből tevődik össze. De nézzük is:

  • Tegyük fel, hogy az átlag magyar honpolgárhoz hasonlóan te is 15 000 km-t autózol évente. Számoljunk hatliteres fogyasztással és a 2024 januári árakkal (kb. 610 Ft/liter benzin). Ez így évi 549 000 Ft.
  • Közben költesz évi nagyjából 200 000 Ft-ot adóra, biztosításra, szervizre, olajcserére, parkolásra, miegymás. (Persze itt óriási különbségek lehetnek, ez egy optimistább példa, mert új autóról van szó.)
  • Ezeket összeadva 749 000 forintból autóztál évente. És ebben természetesen nincsen benne az autó értékvesztése, az, hogy használtan kevesebbért tudod eladni.

Egy új, felső középkategóriás elektromos autó fenntartási költségei (kb. 12 millió forint)

  • Ismét tegyük fel, hogy nagyjából 15 000 km-t autózol évente. Számoljunk egy átlagos áramfogyasztással, ami 15 kWh/100 km, illetve a 2023 októberi áramárakkal (35,3 Ft, illetve 70,1 Ft/kWh). Ha otthon töltöd a járgányt, valószínűleg túl fogsz menni a támogatott kvótán, így a hetven forinttal érdemes számolni. De ha a munkahelyed biztosít ingyenes töltést is, akkor átlagban akár a támogatott lakossági ár alá is lemehetsz! Ez évi 15 000 km autózás esetén: 15 kWh/100 km x 70,1 Ft/kWh x 15 000 km/év = 157 725 Ft/év.
  • Közben költesz évi 50 000 Ft-ot szervizre, mert adó ugye nincs, olajcsere sincs… Meg mondjuk 60 000 Ft-ot biztosításra. A zöld rendszám miatt a parkolás olcsóbb, és a szerviz is sokkal olcsóbb. Így a sztori végén 110 000 Ft-nál jársz.
  • Ezeket összeadva 267 725 forintból autóztál évente. Ami pedig bónusz, hogy az elektromos autók értékvesztése kisebb, így jobb áron tudod eladni, mintha belső égésű motoros autót vettél volna.

Mennyivel alacsonyabb az elektromos autó fogyasztása a nap végén?

Nos, a fentiekből látszik, hogy inkább egyfajta „bekerülési költséggel” érdemes számolni, aminek a fogyasztás csak egy része. Ezzel együtt ha csak az elektromos autó fogyasztás számait nézzük, a következő jön ki egy benzines járgányhoz képest:

  • A benzines járgány megevett évi 549 000 Ft értékű benzint
  • Az elektromos autó ezzel szemben beérte 157 000 Ft értékű delejjel
  • A két számot elosztva megkapjuk, hogy az elektromos autó fogyasztása 28,6%-a a benzinesének.
Egy elektromos autó fogyasztása általában alacsonyabb,mint egy benzinesé.
Egy elektromos autó fogyasztása általában alacsonyabb,mint egy benzinesé.

Miért kisebb / olcsóbb az elektromos autó fogyasztása?

Az, hogy egy elektromos autó fogyasztása kevesebbe kerül, két háttértényező összjátékának eredménye:

  • Az, hogy mennyiért tudunk áramot előállítani az üzemanyag előállítási költségéhez képest,
  • illetve hogy mennyire hatékony egy elektromotor egy belsőégésű motorhoz képest. Ugyanis hatékonyabb!

A két tényező összjátéka eltér országonként (eltérő energiamixek, árak), illetve autónként (eltérő hatékonyságú motorok), ezzel együtt legtöbbször az EV-k nyernek. Látszik, hogy övék a jövő.

A BYD ATTO 3 a Schiller Autó kínálatában is elérhető.
A BYD ATTO 3 a Schiller Autó kínálatában is elérhető.

BYD: A kínai elektromobilitási nagyágyú autói a Schillertől!

A BYD egy integrált kínai szupercég, amely elektromobilitásban utazik, illetve szinte mindenben, ami áram, akkumulátor vagy jármű. Ők az a cég, akik úgy terveznek és gyártanak elektromos autókat, hogy a szélvédőn és a gumikon kívül konkrétan mindent házon belül terveznek és gyártanak le. Nesze neked hatékonyság és szinergiák! A BYD-ről és a Schillernél is kapható elektromos autóiról írtunk egy részletes anyagot, amit sok szeretettel ajánlunk a figyelmedbe, ha érdekel a téma.

Kíváncsi vagyok a BYD-re és a Schillernél kapható modellekre!