A legtöbb elektromos autó szerviz költsége és karbantartása kedvezőbb a belső égésű modelleknél.

Az elektromos autó szerviz költsége és karbantartása

2024.02.05.

9 perc

Most, 2024-ben már tisztán látszik, hogy az elektromos autóké a jövő. Nemcsak környezetbarátabbak belsőégésű társaiknál, jóval hatékonyabb motorjuknak köszönhetően kevesebb energiát is fogyasztanak. Az elektromos motorok emellett jóval egyszerűbb, kevesebb alkatrészből álló konstrukciók, mint a robbanómotorok, így az elektromos autó szerviz is olcsóbb… Vagy nem? Lássuk is!

Olaj vagy villany?

A 20. században elterjedt belső égésű motorok roppant bonyolult, rengeteg alkatrészből álló gépezetek. A hengerekbe befecskendezett üzemanyagpára gyors égésével keletkezett energiából hoznak létre mozgási energiát, benzines motoroknál általában 35-40%-os, dízel esetén 40-45%-os hatékonysággal. A többi energia hőenergia formában távozik, és lényegében feleslegesen fizettünk a fosszilis energia elégetéséért.

Az elektromotorok ezzel szemben jóval hatékonyabbak, akár 90% körüli hatékonyság értékeket is tudnak. Ezen túl jóval kevesebb alkatrészből állnak, ami azt jelenti, kevesebb alkatrész is tud tönkremenni. Tehát akkor kevesebb karbantartást igényel, és kevesebb egy elektromos autó szerviz költsége, nem? Alapvetően működik ez a logika, de természetesen ez sem ilyen egyszerű. Nézzük is részleteiben.

Egy elektromos autó szerviz költsége és karbantartása – mit kell szervizelni egy elektromos autón?

Egy elektromos autóban nincs szíjas vezérlés, nincsen gyújtógyertya, olaj- és üzemanyagszűrő, és még motorolajra sincs szükség. Ezzel együtt itt is vannak meghibásodó, kopó és cserélendő alkatrészek. Az elektromos autó karbantartása tehát mindenképp szükséges időnként. Nem mindegy viszont, hogy milyen gyakran!

Gyártónként eltérő, hogy mit javasolnak, van, ahol nincs is megadva javasolt szerviz periódus, mint például a Teslák esetén. Más gyártók, pl. a Nissan előír rendszeres vizsgálatot, diagnosztikát (30 000 kilométerente, vagy évente minimum egyszer). Ezek rutinellenőrzések, ahol az egyszerű elektromos konstrukciónak köszönhetően legtöbb esetben nem derül ki komoly gond, de jobb félni, mint megijedni.

Na de térjünk is vissza rá, hogy az elektromos autókban milyen alkatrészek esetén van szükség átnézésre, karbantartásra.

1. Az elektromos autó akkumulátor: a járgány lelke

Az elektromos autók lelke az akkumulátor. Az elektromos autó akkumulátor élettartama tehát kulcskérdés. A most használatban lévő lítium-ion akkumulátorokra a legtöbb gyártó 5-10 év garanciát ad, és az eddigi tapasztalatok alapján úgy tűnik, hogy tíz évet simán „elélnek”, de akár többet is. Ez az újabb generációs lítium-vas-foszfát akksiknál, például a BYD Blade-nél még inkább így van. Tehát nem feltétlen állja meg az az állítás a helyét, hogy az akkucsomagok kapacitása pár év alatt drasztikusan, használati értéket rontva csökken.

Az akkumulátor kapacitása ezzel együtt a használat során néhány százalékkal degradálódik, de ez normális jelenség. Hosszú távon inkább a használat módja fogja a legnagyobb hatást gyakorolni az akkumulátor kapacitására. Ha például sokat használunk villámtöltőt, illetve rendszeresen 0-100% között töltjük az autót, akkor jobban meg fogja sínyleni az éveket. Ez a használt elektromos autók vásárlása során is fontos szempont: érdemes kicsit alaposabban felmérni, hogy a potenciális eladó hogyan használta az adott elektromos autót, mert igenis sokat számít ez az akkumulátor kapacitása és élettartama során.

Mi a helyzet az akkumulátor karbantartásával és a meghibásodásokkal? A rendszeres szerviz során a szerelők ellenőrzik a hőmérséklet-szabályozó rendszert és a cellák megfelelő működését, és visszajelzést adnak az akkumulátor állapotáról.

Összességében ami a legfontosabb: legyünk tudatosak a használat és a töltés során, kövessük folyamatosan nyomon az akkumulátor állapotát, és időnként mindenképpen nézzen rá szakember!

Az elektromos autókat átlagosan évente érdemes szervizelni.
Az elektromos autókat átlagosan évente érdemes szervizelni.

2. Futómű

Az elektromos autók futóműve ugyanúgy igényli a rendszeres karbantartást, mint a belső égésű autóké. Ha belegondolunk, a futóművek műszakilag ugyanúgy néznek ki, mint a belső égésű autóknál, tehát itt sajnos nem számolhatunk az általában egyszerűbb konstrukciók jelentette előnyökkel. Ahogy a hagyományos autóknál, itt is nagyjából évi egy futómű-beállítást javasolnak. Természetesen ezt új gumik felhelyezésekor sem spórolhatjuk meg.

Szintén meg kell említeni, hogy a magyar utak eltérő állapotúak. Sajnos sok rossz minőségű útburkolat van, főleg vidéken.  A kátyúk és az összecsapott burkolatjavítások nagyon meg tudják terhelni a jármű mechanikai alkatrészeit, főleg, ha nem figyelünk oda, és gyorsan hajtunk ezeken a rossz utakon. Ebből következik, hogy a rendszeres szerviz mellett (amely során a szakemberek megvizsgálják a kormányműveket, összekötőket és gumiharangokat, és javítják, cserélik, amit kell) érdemes külön is figyelni a futóműre. Félrehúz a kormány, pedig a megfelelő nyomás van az abroncsokban? Akkor nincs más hátra, mint felkeresni egy felkészült szervizt!

3. Keréktárcsák és gumiabroncsok

Az elektromos autók nagy része modern, alacsony légellenállású és gördülési ellenállású kerekekkel vannak felszerelve. Ezzel együtt természetesen előfordulhat defekt, illetve egyéb probléma, amivel szervizbe kell menni.

4. Fékrendszer

Az elektromos autók általában regeneratív fékrendszerrel vannak felszerelve. Ez azt jelenti, hogy az autó a mozgási energiát visszatáplálja az akkumulátorba, és nem a fékbetétek nyelik el azt. A fékbetétek így a hagyományos fékrendszerekhez képest ritkábban vannak használva, ezért kevésbé kopnak, és ritkábban kell őket szervizelni, cserélni. Ezzel együtt természetesen ez is használatfüggő. Ha agresszíven, “sportosan” vezetünk, az elektromos autókban is szépen kopik a fékbetét és a féktárcsa…

De mennyivel is  hosszabb az élettartamuk, mint egy belső égésű autóban? Az élettartam nagyban függ a használattól, illetve az autó típusától, súlyától is, ezért csak elég széles tartományokat lehet megadni. A belső égésű autókban a használat függvényében egy féktárcsa 25 000 – 115 000 km-ig szokott kiszolgálni (a fékbetéteket ennél gyakrabban szükséges cserélni). Az elektromos autóknál ennél jóval több kilométerig kiszolgál minket egy-egy féktárcsa.

5. Utastérszűrő

Az utastérszűrő az utastérbe belépő levegőt szűri, függetlenül attól, hogy használjuk a klímaberendezést, vagy sem. A szűrő akkor is elhasználódik, eltömődik (többek között a kívülről bekerülő szennyeződések, por, falevelek miatt), és kevesebb levegőt fog beengedni az utastérbe, ha valaki sosem használja a klímát. Ezek csereperiódusa általában 30 000 kilométer vagy két év.

Az elektromos autók karbantartása a márkaszervizek feladata.
Az elektromos autók karbantartása a márkaszervizek feladata.

Mit jelent mindez a gyakorlatban?

Azt, hogy ha nincs az autónak kötelező szervizperiódusa, akkor is érdemes azért évente-kétévente elvinni egy állapotfelmérésre, ahol a szervizben minden fontos alkatrész és rendszer állapotát ellenőrzik. Az elektromos autó szervizelése tehát a mi lelki nyugalmunkat és biztonságunkat is szolgálja. Ha aktuális a légszűrők cseréje, azt is meg lehet ilyenkor ejteni. A téli-nyári gumicsere pedig szintén aktuális egy elektromos autó esetén is, hacsak nem négyévszakos gumikat használunk.

Fontos megjegyezni, hogy garanciális autóknál  csak a márkaszervizek jöhetnek szóba, mert az elektromos autók modernebb technológiához speciálisan erre kiképzett gépjárműszerelőkre van szükség. Emellett az elektromos autók szereléséhez másféle eszközparkra van szükség, amelybe szintén a nagyobb láncok tudnak csak befektetni, a kis sufniszervizek általában nem. Az akkumulátorokhoz a megfelelő tanúsítvány nélkül nem is lehet csak úgy hozzányúlni, mert akkor ugrik a garancia…

Ahogy láttuk, az elektromos autókon alapvetően kevesebb lesz a javítanivaló. Ez nagy vonalakban ténylegesen alacsonyabb szerviz költséget jelent. Viszont meg kell említeni, hogy az elektromos autók szerviz költsége és karbantartása nagyban modell- és márkafüggő. Ezért is érdemes utánajárni, hogy ha elektromos autót akarunk vásárolni, mire számítsunk majd szerviz fronton.

A Schiller által értékesített BYD elektromos autók szervizelése: jó helyről indulnak

Lássuk, mi a helyzet a Schiller által is értékesített BYD elektromos autók karban tartásával! Első körben nem is a pontos részleteket mondanánk el, azt majd adott esetben az értékesítő kollégák elmondják.

Egy BYD elektromos autó mögött elképesztő K+F munka áll.
Egy BYD elektromos autó mögött elképesztő K+F munka áll.

De akkor miért is beszélünk a BYD elektromos autók szervizelési kérdéseiről külön? Röviden azért, mert a BYD rengeteg újítást behozott az elektromos autók piacára. És egy borzasztóan profin összerakott rendszert épített ki, amelyben lényegében egy-két apróságon kívül mindent a BYD mérnökei terveznek meg és gyártanak le, így egy kézben van a folyamat. Ez azt jelenti, hogy mindent megtettek annak érdekében, hogy minimalizálják a meghibásodásokat, kockázatokat, na meg a karbantartási költségeket. Ha BYD elektromos autót veszel, egy olyan járgányba ülsz bele, amit bár időnként el kell vinni elektromos autó szervizbe, jó eséllyel nem lesz vele sok dolga a szerelőnek.

A BYD-ről, mint autóipari vállalatról, na meg a Magyarországon forgalmazott BYD elektromos autókról és a bennük alkalmazott műszaki megoldásokról írtunk egy hosszú, részletes cikket. Ha érdekel a téma, sok szeretettel ajánljuk a figyelmedbe!

Érdekel, mit tud a BYD és milyen autókat forgalmaz Magyarországon!