A ŠKODA OCTAVIA 24 éves története – és az új dimenzióba lépő negyedik generáció!
Mai napig sokaknak a biztonság, a kényelem és a hatékonyság jut róla először eszébe: a ŠKODA OCTAVIA első generációja 1996. szeptember 3-án mutatkozott be a nagyközönség előtt, új korszakot nyitva a márka történetében. Ebben a cikkben születésnapja alkalmából a 24 évvel ezelőtt gyártott, első OCTAVIA modellről osztunk meg néhány érdekességet, és bemutatjuk a legújabb, immár negyedik generációba lépett modellt is!
A ŠKODA 1996-ban mutatta be az első, modern OCTAVIA generációt, ami gyorsan közönségkedvenccé vált a fejlett biztonsági rendszernek, a kényelmes belső térnek, a tágas csomagtartónak és nem utolsó sorban a vonzó ár/érték aránynak köszönhetően. Ráadásul RS sorozat is készült belőle, ami a négykerék-meghajtásnak, a 180 lóerős, hengerenként öt szelepes motoroknak köszönhetően a maga idejében szintén merőben újnak hatott.
Első a biztonság
Az új generációs, modern OCTAVIA modelleket az eredeti, 1959 és 1971 között gyártott verziókról nevezték el, az első fecskék pedig a ŠKODA Volkswagen Csoporthoz való csatlakozása után, 1996-ban gördültek le a szalagról a modernizált ŠKODA-gyárban, a csehországi Mladá Boleslavban. A gyártás során a cél az volt, hogy az Octaviát elsősorban a magas fokú aktív és passzív biztonság miatt ismerjék és szeressék meg a vásárlók, így a ŠKODA modellek közül elsőként kapott oldalsó légzsákot és blokkolásgátló fékrendszert alapfelszereltségként – miután a Felicia már rendelkezett első légzsákkal. Az új modell így minden ütközési teszten kiválóan szerepelt, miközben kényelmesebbé is vált.
Kitágult terek, elegancia és modernizmus
A kiemelt biztonságot erősítő új funkciók mellett a modell legfőbb fejlesztései közé tartozott a megújult hátsó felfüggesztés és a továbbfejlesztett belső tér, ami a térkínálatra, a designra és az anyagok minőségére is hatással volt. A szélesre nyitható csomagtérajtó jobb hozzáférést biztosított a nagyméretű, 528 – 1328 liter térfogattal rendelkező csomagtartóhoz, rengeteg helyet kínálva a poggyász számára is. A modern, elegáns karosszériát a belga Dirk van Braeckel irányítása alatt álló csapat készítette a maga korában forradalminak számító, digitális CAD (Computer Aided Design) eszközökkel.
Néhány évvel később, 1998 márciusában az OCTAVIA Combi-val lépett színre a második karosszériaváltozat, amely szintén fontos szabványokat állított fel, és még tágasabb, 548-1512 liter űrtartalmú csomagtartót kínált. Az OCTAVIA technológiát a ŠKODA később a rally sportokban is kamatoztatta, 2001-ben pedig az OCTAVIA az RS-sorozat a különösen sportos, 180 lóerős (132 kW) modelljében született újjá.
Sorozatgyártás
A modern OCTAVIA sorozatgyártása 1996. szeptember 3-án kezdődött Csehországban, a kibővített Mladá Boleslav-i gyárban, ami egybeesett egy teljesen új, modern gyártósor elindításával is. A bővítés eredményeként az autógyár éves kapacitása 90 000-ről 350 000 db járműre nőtt, így a ŠKODA lett a Cseh Köztársaság legnagyobb ipari vállalata.
Az ügyfelek kezdetben választhattak két négyhengeres benzinmotor és egy turbódízel között, a következő években pedig a ŠKODA folyamatosan bővítette motorválasztékát, például az 1,8 literes, ötszelepes motor turbófeltöltős változatával. Az OCTAVIA népszerűsége a 24 év alatt végig a csúcson maradt – idén pedig, több mint 7 millió eladott Octaviával később a ŠKODA a modell negyedik generációját mutatta be, melynek egyik tagja az elektromos mobilitás korszakába lépő OCTAVIA iV is.
Ismerd meg a ŠKODA OCTAVIA négy generációjának evolúcióját »» ebből «« a videóból!
A negyedik generációs OCTAVIA
A ŠKODA az évek során jottányit sem engedett az OCTAVIA legnépszerűbb tulajdonságaiból, miközben mindig igyekezett lépést tartani a korral változó igényekkel. A negyedik generációs OCTAVIA iV az első, melynek mild-hibrid technikával készült motorjai még több üzemanyag megtakarítást tesznek lehetővé, ráadásul közben nőtt a helykínálat is az utas- és csomagtérben egyaránt – utóbbi immár 600 literes!
A kupékat idéző, elegáns vonalvezetés mellett innovatív infotainment- és vezetői segédrendszerek gondoskodnak róla, hogy az új modell valamennyi változata a “bestseller” autók közé számítson. A segédrendszerek között akad olyan is, amely még sosem szerepelt a cseh márka autóiban: A kikerülési asszisztens gyalogos- és kerékpáros, illetve más járművekkel való ütközés veszélye esetén lép akcióba, az útkereszteződésekben az ún. bekanyarodási asszisztens segít jelezni a szemből érkező forgalmat – akár automatikusan le is fékezheti az autót – a kiszállás figyelmeztető pedig ajtónyitáskor jelzi a vezetőnek, ha hátulról jármű vagy kerékpáros közeledik. A veszélyhelyzetre figyelmeztető rendszer automatikusan bekapcsol felmerülő forgalmi zavarok esetén.
A hajtásrendszerek kínálata is változatosabb, hiszen jelenleg benzin, dízel és mild-hibrid technikával is rendelhető, a közeljövőben pedig elérhető lesz hálózatról tölthető hibrid hajtással (Plug-in Hybrid),és környezetbarát földgázhajtással is.
Az új OCTAVIA ráadásul a legkorszerűbb connectivity-megoldásokat kínálja az integrált eSIM-kártya révén biztosított állandó internet-kapcsolatnak köszönhetően. A 8,25 és 10 col közötti képátlójú központi érintőképernyők részben mozdulat- vagy akár hangvezérléssel is kezelhetők. Az infotainment rendszer első ízben tudja a navigációs térképeket a továbbfejlesztett, még inkább felhasználóbarát és 10,25 col átlójú Virtual Cockpit kijelzőfelületétől eltérő zoom-felbontásban is megjeleníteni. Az eSIM-kártya LTE-kapcsolatán keresztül a ŠKODA Connect legújabb mobil online-szolgáltatásai is elérhetővé válnak, mint például a vészhívás, a különböző online-támogatású infotainment-alkalmazások, valamint a jármű széleskörű távelérése. Az okostelefon induktív töltésére is alkalmas Phone Box mellett akár öt USB-C-aljzat is elérhető a fedélzeten.
Az út tehát, amire a ŠKODA 1996 szeptember elején rálépett, mára nagyon messzire vezetett, de az évtizedek során a cseh márkának mindig sikerült legsikeresebb modelljét az élvonalban tartania, hogy vonzó alaptulajdonságai kiállják az idő próbáját és ma is az újítók közé tartozzon: modern, gazdaságos, kényelmes, biztonságos – ahogy egy igazi példaképhez illik!