az-uj-skoda-octavia

Egy nem mindennapi karrier: a ŠKODA OCTAVIA 24 éves története

2020.09.02.

6 perc

A ŠKODA OCTAVIA 24 éves története – és az új dimenzióba lépő negyedik generáció!


Mai napig sokaknak a biztonság, a kényelem és a hatékonyság jut róla először eszébe: a ŠKODA OCTAVIA első generációja 1996. szeptember 3-án mutatkozott be a nagyközönség előtt, új korszakot nyitva a márka történetében. Ebben a cikkben születésnapja alkalmából a 24 évvel ezelőtt gyártott, első OCTAVIA modellről osztunk meg néhány érdekességet, és bemutatjuk a legújabb, immár negyedik generációba lépett modellt is! 

A ŠKODA 1996-ban mutatta be az első, modern OCTAVIA generációt, ami gyorsan közönségkedvenccé vált a fejlett biztonsági rendszernek, a kényelmes belső térnek, a tágas csomagtartónak és nem utolsó sorban a vonzó ár/érték aránynak köszönhetően. Ráadásul RS sorozat is készült belőle, ami a négykerék-meghajtásnak, a 180 lóerős, hengerenként öt szelepes motoroknak köszönhetően a maga idejében szintén merőben újnak hatott.

Első a biztonság

Az új generációs, modern OCTAVIA modelleket az eredeti, 1959 és 1971 között gyártott verziókról nevezték el, az első fecskék pedig a ŠKODA Volkswagen Csoporthoz való csatlakozása után, 1996-ban gördültek le a szalagról a modernizált ŠKODA-gyárban, a csehországi Mladá Boleslavban. A gyártás során a cél az volt, hogy az Octaviát elsősorban a magas fokú aktív és passzív biztonság miatt ismerjék és szeressék meg a vásárlók, így a ŠKODA modellek közül elsőként kapott oldalsó légzsákot és blokkolásgátló fékrendszert alapfelszereltségként – miután a Felicia már rendelkezett első légzsákkal. Az új modell így minden ütközési teszten kiválóan szerepelt,  miközben kényelmesebbé is vált.

Az új generáció első modellje
Az új generáció első modellje

Kitágult terek, elegancia és modernizmus

A kiemelt biztonságot erősítő új funkciók mellett a modell legfőbb fejlesztései közé tartozott a megújult hátsó felfüggesztés és a továbbfejlesztett belső tér, ami a térkínálatra, a designra és az anyagok minőségére is hatással volt. A szélesre nyitható csomagtérajtó jobb hozzáférést biztosított a nagyméretű, 528 – 1328 liter térfogattal rendelkező csomagtartóhoz, rengeteg helyet kínálva a poggyász számára is. A modern, elegáns karosszériát a belga Dirk van Braeckel irányítása alatt álló csapat készítette a maga korában forradalminak számító, digitális CAD (Computer Aided Design) eszközökkel. 

Néhány évvel később, 1998 márciusában az OCTAVIA Combi-val lépett színre a második karosszériaváltozat, amely szintén fontos szabványokat állított fel, és még tágasabb, 548-1512 liter űrtartalmú csomagtartót kínált. Az OCTAVIA technológiát a ŠKODA később a rally sportokban is kamatoztatta, 2001-ben pedig az OCTAVIA az RS-sorozat a különösen sportos, 180 lóerős (132 kW) modelljében született újjá.

A modell egyik védjegye a tágas csomagtér
A modell egyik védjegye a tágas csomagtér

Sorozatgyártás

A modern OCTAVIA sorozatgyártása 1996. szeptember 3-án kezdődött Csehországban, a kibővített Mladá Boleslav-i gyárban, ami egybeesett egy teljesen új, modern gyártósor elindításával is. A bővítés eredményeként az autógyár éves kapacitása 90 000-ről 350 000 db járműre nőtt, így a ŠKODA lett a Cseh Köztársaság legnagyobb ipari vállalata. 

Az ügyfelek kezdetben választhattak két négyhengeres benzinmotor és egy turbódízel között, a következő években pedig a ŠKODA folyamatosan bővítette motorválasztékát, például az 1,8 literes, ötszelepes motor turbófeltöltős változatával. Az OCTAVIA népszerűsége a 24 év alatt végig a csúcson maradt – idén pedig, több mint 7 millió eladott Octaviával később a ŠKODA a modell negyedik generációját mutatta be, melynek egyik tagja az elektromos mobilitás korszakába lépő OCTAVIA iV is. 

 

Ismerd meg a ŠKODA OCTAVIA négy generációjának evolúcióját »» ebből «« a videóból!

 

A negyedik generációs OCTAVIA 

A ŠKODA az évek során jottányit sem engedett az OCTAVIA legnépszerűbb tulajdonságaiból, miközben mindig igyekezett lépést tartani a korral változó igényekkel. A negyedik generációs OCTAVIA iV az első, melynek mild-hibrid technikával készült motorjai még több üzemanyag megtakarítást tesznek lehetővé, ráadásul közben nőtt a helykínálat is az utas- és csomagtérben egyaránt – utóbbi immár 600 literes!

Negyedik generációs OCTAVIA Combi
Negyedik generációs OCTAVIA Combi

A kupékat idéző, elegáns vonalvezetés mellett innovatív infotainment- és vezetői segédrendszerek gondoskodnak róla, hogy az új modell valamennyi változata a “bestseller” autók közé számítson. A segédrendszerek között akad olyan is, amely még sosem szerepelt a cseh márka autóiban: A kikerülési asszisztens gyalogos- és kerékpáros, illetve más járművekkel való ütközés veszélye esetén lép akcióba, az útkereszteződésekben az ún. bekanyarodási asszisztens segít jelezni a szemből érkező forgalmat – akár automatikusan le is fékezheti az autót – a kiszállás figyelmeztető pedig ajtónyitáskor jelzi a vezetőnek, ha hátulról jármű vagy kerékpáros közeledik. A veszélyhelyzetre figyelmeztető rendszer automatikusan bekapcsol felmerülő forgalmi zavarok esetén.

 

A hajtásrendszerek kínálata is változatosabb, hiszen jelenleg benzin, dízel és mild-hibrid technikával is rendelhető, a közeljövőben pedig elérhető lesz hálózatról tölthető hibrid hajtással (Plug-in Hybrid),és környezetbarát földgázhajtással is.

Korszerű connectivity megoldások
Korszerű connectivity megoldások

Az új OCTAVIA ráadásul a legkorszerűbb connectivity-megoldásokat kínálja az integrált eSIM-kártya révén biztosított állandó internet-kapcsolatnak köszönhetően. A 8,25 és 10 col közötti képátlójú központi érintőképernyők részben mozdulat- vagy akár hangvezérléssel is kezelhetők. Az infotainment rendszer első ízben tudja a navigációs térképeket a továbbfejlesztett, még inkább felhasználóbarát és 10,25 col átlójú Virtual Cockpit kijelzőfelületétől eltérő zoom-felbontásban is megjeleníteni. Az eSIM-kártya LTE-kapcsolatán keresztül a ŠKODA Connect legújabb mobil online-szolgáltatásai is elérhetővé válnak, mint például a vészhívás, a különböző online-támogatású infotainment-alkalmazások, valamint a jármű széleskörű távelérése. Az okostelefon induktív töltésére is alkalmas Phone Box mellett akár öt USB-C-aljzat is elérhető a fedélzeten.

Még több hely a csomagtérben
Még több hely a csomagtérben

Az út tehát, amire a ŠKODA 1996 szeptember elején rálépett, mára nagyon messzire vezetett, de az évtizedek során a cseh márkának mindig sikerült legsikeresebb modelljét az élvonalban tartania, hogy vonzó alaptulajdonságai kiállják az idő próbáját és ma is az újítók közé tartozzon: modern, gazdaságos, kényelmes, biztonságos – ahogy egy igazi példaképhez illik!