A Skoda motorsport új gyöngyszeme a ŠKODA RE-X1 Kreisel

A ŠKODA motorsport dicsőséges múltjának és jelenének hangjai

2022.01.03.

4 perc

A világ harmadik legrégebbi autógyártójának története 1895-ben kezdődött, amikor két fiatalember a Slavia nevű kerékpárok gyártásába fogott. A Laurin&Klement néven futó céget 1925-ben vásárolta fel az Emil Škoda mérnök által alapított ipari konszern, majd elkezdődött egy igazi sikertörténet, ami azóta sem ért véget. Ismerd meg a ŠKODA híres versenymodelljeit, amelyek mindegyike egyedi és megismételhetetlen, beleértve azokat a hangokat is, amelyeket kiadnak a működés során.

Minden a 1901-es Párizs-Berlin versenyen kezdődött. A motorkerékpár és motoros tricikli osztály tízfős induló mezőnyében Narcis Podsedníček szerelő lenyűgöző teljesítményt nyújtott Slavia B-jén. Ettől kezdve a világ felfigyelt a Mladá Boleslav-i versenymotorokra.

A ŠKODA motorsport területén elért eredményeinek idei 120. évfordulóján egy rendhagyó hangtörténeti élményre hívunk: meghallgathatod, hogyan dübörögnek a cseh motorsport különböző ikonjai, sőt a jövőbe is bepillantást nyerhetsz egy elektromos raliautó formájában.

ŠKODA 1100 OHC

Ezt a szépséget 1957 és 1960 között gyártották, de csak két spider és két coupé készült belőle. A spider karosszériája üvegszálas volt, míg a coupéé alumíniumból készült. A motor a ŠKODA 440-esből származott, két Jikov vagy Weber karburátorral, alumínium hengerfejjel és DOHC szelepvezérléssel kiegészítve. Az 1089 köbcentiméteres négyhengeres motor 70 kilowatt teljesítményt produkált, míg a 3,9 méter hosszú autó akár 190 kilométer/órás sebességre is képes volt.

ŠKODA 200 RS

A ŠKODA sportautók híres és máig használt RS-jelölése – az RS jelentése rally sport – először a 180/200 RS versenyprototípusokon jelent meg. A „nagy hengerűrtartalmú” motorokkal (1,8 és 2,0 literes) felszerelt autók, amelyek akár a 240 kilométeres sebességet is elérhették, 1974-75-ben a csehszlovák „RZ” modellek nyomdokaiba léptek, mielőtt a kultikus 130 RS modell felváltotta őket.

ŠKODA 130 RL

Az egyik utolsó hátsó motoros ŠKODA versenyautó a 130 LR volt, amely a nagyon laza B csoportos szabályok szerint készült. Ezt a kategóriát 1986-ban megszüntették, de addigra a ŠKODA 130 LR a ŠKODA legjobb eredményét érte el a világbajnokságban, méghozzá a San Remo Rallyn az összesített hatodik helyezést.

ŠKODA FAVORIT 136 L

1,3 literes OHV négyhengeres motor 105 lóerővel és 117 Nm-es maximális nyomatékkal. Ezek voltak az új autó paraméterei, amely az 1989-es szezontól kezdve felváltotta a híres hátsó motoros, hátsókerék-hajtású különlegességeket. A bőség idejét éltük, amikor a FAVORIT rendszeresen diadalmaskodott az 1,3 liter alatti kategóriában, és a stabil helyezések a világbajnokság összesített tabelláján sem jelentettek kivételt ez alól. A versenymodell legnagyobb eredménye a Formula 2 világbajnokság egy hajtott tengellyel és legfeljebb kétliteres motorral rendelkező járművek számára kiírt összesített győzelme volt 1994-ben.

ŠKODA FABIA Rally2 evo

2015-ben a FABIA S2000 sikerét az új FABIA R5 váltotta fel, amely nagyon népszerű lett a privát csapatok körében. 2019 áprilisában érkezett meg az újonnan homologizált ŠKODA FABIA Rally2 evo, amelyet 2019 júliusában hivatalosan is átvett az első ügyfél. A szerencsés férfi Toni Gardemeister, a ŠKODA Motorsport korábbi gyári pilótája volt. Eddig több mint százötven versenycsapat a világ minden tájáról több mint 430 ilyen autót vett át.

ŠKODA RE-X1 Kreisel

Ez a kísérleti prototípus, amelyet az akkumulátortechnológiai szakértővel, a Kreisel Electric-kel együttműködve építettek, az elektromos versenysport lehetséges jövőjét vetíti elő. A sikeres ŠKODA FABIA Rally2 evo alapjaira épülő raliautó 260 kilowatt maximális teljesítményt nyújt, maximális nyomatéka pedig 600 Nm. A meghajtásról két villanymotor, míg az áramellátásról egy 52,6 kWh-s akkumulátor gondoskodik. Az RE-X1 Kreisel a 330 kilogrammos akkumulátorral együtt 1330 kilogrammot nyom, ami mindössze egy kilogrammal több, mint egy széria FABIA Rally2 evo.

ŠKODA személyautót vásárolnál?

Várunk szeretettel a vadiúj Schiller Központban (1044 Budapest, Váci út 119/C), ahol élőben is megnézheted legújabb modelljeinket. Ha kérdésed van, esetleg ŠKODA vásárlásán gondolkodsz, írj e-mailt, telefonálj, vagy keress fel bennünket személyesen. Kollégáink készséggel állnak rendelkezésedre!