A használt elektromos autó vásárlás sok utánajárást igényel.

Használt elektromos autó vásárlás: nézzük meg a matekot!

2023.09.30.

12 perc

Tény és való, hogy az alsó és középkategóriában az elektromos autók drágábbak, mint hagyományos társaik. Ez természetesen igaz a használt elektromos autókra is. A magasabb árak sok érdeklődőt elriasztanak, pedig hosszú távon nagyságrendekkel megérősebb az elektromobilitás, ha a pénztárcánkat nézzük. Jelen cikkben végigvesszük, mit mutatnak a számok egy középkategóriás használt elektromos autó esetén. Vajon jobban jársz vele, vagy az elektromobilitás még mindig csak a techőrültek drága hobbija?

Mikor éri meg a használt elektromos autó vásárlása?

Nem újdonság, hogy a közlekedés jövője az elektromobilitás, ahogy az sem, hogy szinte az összes gyártó errefelé vette az irányt. A belső égésű kocsik mellett egyre több a tisztán elektromos autó, illetve a belső égésű motorral és elektromotorral egyaránt felszerelt hibrid.

Azonban az EV-k általában drágábbak, a magyar pénztárcák pedig nem lettek vastagabbak az elmúlt években. Az elektromos autókat fontolgató autósok jó része pedig nem tudja, hogy mennyivel olcsóbb villanyautózni, így eltántorítják a valóban magasabb beszállási költségek.

Nehéz tisztán látni a kérdésben, viszont itt segít egy kis matek, néhány egyszerű szorzással és összeadással ugyanis nagyon érdekes eredményre juthatunk. A jelen cikkben a tisztánlátás érdekében a bekerülési költségtől az értékvesztésen át a szervizköltségekig és a fogyasztásig mindent kivesézünk konkrét példákon keresztül. Mennyire éri meg elektromos autót venni? Mikor éri meg jobban, mind egy belsőégésű motoros autó? Mikor járunk jobban egy elektromos járgánnyal, és mikor vegyünk inkább egy tízéves kombit?

Mit is veszel igazán a pénzedért?

Kezdjük azzal, hogy mire kell költeni, ha saját autóba akarsz ülni. Egy, meg kell venni az autót, kettő, fenn kell tartani, ami megint több költségből tevődik össze. Ezért ha tisztán akarsz látni, hogy mennyibe is fáj a buli, sok mindent ki kell számolgatni. A legjobb mindig az, ha konkrét példákat nézünk meg, mert meghökkentő számok jöhetnek ki a végén. Kezdjük egy belső égésű motoros autóval, mert a legtöbbünknél onnan indul a sztori! Mondjuk, hogy…

  • Megveszed az első autódat hárommillió forintért. Örülsz neki, a szerelőd szerint egy jó gép, nem is kell vészesen sokat költeni rá.
  • Tegyük fel, hogy beleraksz 45 000 kilométert, és három év múlva eladod 2,5 millió forintért. (Ez persze egy fiktív példa, az elmúlt években sok esetben többért mentek el a használt autók, mint amennyiért anno vették őket. Itt most számoljunk egy szokványos piaci környezettel.)
  • Tegyük fel, hogy az átlag magyarhoz hasonlóan te is 15 000 km-t autóztál évente. Számoljunk hétliteres fogyasztással és a 2023 októberi árakkal (kb. 640 Ft/liter dízel).
  • Közben a három év alatt költöttél évi 250 000 Ft-ot adóra, biztosításra, szervizre, olajcserére, parkolásra, miegymás. (Persze itt óriási különbségek lehetnek, ez egy optimistább példa.)

Hol tartunk az egész végén, miután eladtad, és ott a kezedben a 2,5 millió?

  • A kocsi értéke veszített 500 000 Ft-ot, ennyit buktál az eladáson. Kezeljük ezt is úgy, mint egy költséget.
  • A dízelre három év alatt elköltöttél kb. kétmilliót:
    7 liter /100 km x 640 Ft/liter x 15 000 km/év x 3 év = 2 016 000 Ft
  • Szervizre, adóra, biztire, miegymásra elment 3 x 250 000 Ft, azaz 750 000 Ft
  • Ez összesen: 500 000 Ft + 2 016 000 Ft + 750 000 Ft = 3 266 000 Ft
  • Ez egy évre lebontva: 1 088 000 Ft / autóév

Tehát a megmaradt kezdőtőkéden felül kifizettél összesen 3 266 000 Ft-ot, azaz évi 1 088 000 Ft-ot három év autóhasználatért. Ennyibe került neked, hogy munkába jártál, suliba vitted a gyereket, horvátba mentetek évi egyszer két hétre ésatöbbi.

Mi lenne, ha…?

Következzék egy szokatlan gondolatkísérlet! Mi lenne, ha úgy gondolnál a kocsira, mint egy adott időre megvásárolt szolgáltatásra? Gondolj arra, hogy nem megvásárolsz egy autót, hanem bérled a világtól egy időre. Nagyon fura hasonlat, és sok helyen sántít, de működik. Mert ha a végén eladod majd az autót, akkor lényegében csak azért a pár évért fizetsz, amíg nálad van.

Ebben a példában a kezdeti tőkéden túl a „bérleti díj” körülbelül évi egymillió, amiért cserébe egy ideig nálad van egy autó, amivel azt csinálsz, amit akarsz. Szolgáltatásként nézve mit biztosít neked az autó?

  • Motorikusan tud valamennyit, azaz mehetsz vele valamennyivel, bevállalhatsz X manővereket, Y manővereket pedig nem. (Vagy nem jó ötlet). Egy luxusmodell nyilván gyorsabban elvisz A-ból B-be, mint egy húszéves kis cipősdoboz.
  • Utasszállításban (fő), csomagszállításban, kényelemben biztosít X funkcionalitást.
  • Esztétikumban, életérzésben, státuszban ad Y mértékű érzést. Például megdobban a szíved, amikor a bőr kormányra teszed a kezed vagy felmegy az önbizalmad, amikor pörgeted az ujjadon a merdzsó kulcsát.
  • Végül pedig járnak az autóval feladatok, kötöttségek. Tankolás, szervizelés, ésatöbbi, ami mind idő és energia (a költséget máshol kalkuláltuk). Tehát a „bérleti konstrukció” részeként vannak kötöttségek, elintéznivalók.

Ez nyilván egy nagyon szubjektív lista, de nagyjából így áll össze, mit kapsz te azért az évi kb. egymillióért vagy amennyibe kerül ez a móka. Az elektromos autóknál persze egész más csomagot kapsz, más kötöttségek vannak. Ott van a hatótáv, a töltési idő, az, hogy előre utána kell nézni, hol vannak töltők… De mielőtt ezekről beszélnénk, nézzük, mit mutat a matek egy átlagos használt elektromos autó esetén!

A használt elektromos autó fenntartása általában olcsóbb, mint egy benzinesé.
A használt elektromos autó fenntartása általában olcsóbb, mint egy benzinesé.

Az elektromos autókhoz képest az üzemanyaggal működő autók tankolása és fenntartása jóval drágább. Nemsokára kiderül, mennyire!

Mi a matek egy középkategóriás használt elektromos autó esetén?

Aki nézegette a különféle elektromos csodák árait, az azt láthatta, hogy a felső középkategóriáig jóval drágábbak az EV-k. Az előző példában szereplő hárommillióból okosan már egy tök jól használható benzines vagy dízeles jószág is kijön, villanyautóból egy hasonló használati értékkel rendelkező járgány ennek többszöröse árban. (Illetve egy hárommilliós EV meglehetősen kompromisszumos.)

A felső középkategóriához, a hét számjeggyel kezdődő szegmenshez érve már azonban nincs döntő különbség a halott dinoszauruszokkal, illetve a körbe-körbe kergetett elektronokkal üzemelő négykerekűk között. De most nézzük meg azt, hogy hogyan néz ki a matek egy középkategóriás elektromos autónál! Kerüljön mondjuk duplájába, mint az előző példában szereplő kocsi.

  • Megveszed az első elektromos autódat hatmillió forintért.
  • Tegyük fel, hogy beleraksz 45 000 kilométert, és három év múlva eladod 5,5 millió forintért.
  • Tegyük fel, hogy az átlag magyarhoz hasonlóan te is 15 000 km-t autóztál évente. Számoljunk egy átlagos áramfogyasztással, ami 15 kWh/100 km, illetve a 2023 októberi áramárakkal (35,3 Ft, illetve 70,1 Ft/kWh). Ha otthon töltesz, valószínűleg túlmész a támogatott kvótán, így a hetven forinttal érdemes számolni. De ha a munkahelyeden is tudod tölteni, akkor átlagban akár a támogatott lakossági ár alá is lemehetsz!
  • A mostani példában számoljunk azzal, hogy otthon töltesz a lakossági piaci áron, azaz 70,1 forintért veszed a delejt. Ez évi 15 000 km autózás esetén: 15 kWh/100 km x 70,1 Ft/kWh x 15 000 km/év = 157 725 Ft/év. Ez három év alatt 473 175 Ft.
  • Közben a három év alatt költöttél évi 50 000 Ft-ot szervizre, mert adó ugye nincs, olajcsere sincs… Meg mondjuk 60 000 Ft-ot biztire. A zöld rendszám miatt a parkolás olcsóbb, és a szerviz is szotyiból megvan. Így a sztori végén 330 000 Ft-nál jársz.
  • Ez összesítve: 500 000 Ft + 473 175 Ft + 330 000 Ft = 1 303 000 Ft.
  • És a vége: 434 333 Ft/autóév.

Azaz körülbelül negyven százalékos áron kapsz egy elektromos autót egy évre nézve. Most ha még nem villanyautóval jársz, akkor gondolom vakarod a fejedet.

A villanyautó költségek jóval alacsonyabbak.
A villanyautó költségek jóval alacsonyabbak.

Egy kis matekolás után kiderül, hogy a villanyautózás sokkal megérősebb sztori.

Jó, jó, de hát a hatótáv…

És itt jutnak ismét eszünkbe a szokásos aggályok. A hatótávpara, a töltési idő, ésatöbbi. Következzék ehhez néhány szempont!

Alma és körte

Benzines autókat és elektromos autókat összehasonlítani kicsit olyan, mint almát a körtével. Egészen más a technológia, egy EV-t tölteni kell, nem tankolni, tehát nyilván számolni kell a töltési idővel. No meg a hatótávval. A hatótáv-limitek miatt például ha egy teljes értékű autót akarsz, ami elvisz egy családi nyaralásra, akkor drágább a buli. Ez esetben a felső polcon kell keresgélned, oda nem lesz elég a hatmilliós villanysurranó – vagy nagyon kompromisszumos a történet.

De mi van, ha városban használnád?

Ha azonban alapvetően városi használatra kell a kocsit, és tudsz kölcsönkérni valakitől időnként egy utazóautót, akkor sokkal jobban jársz egy villanyautóval. Ugyanez a helyzet, ha második autót keresel. Elég hamar meg lehet szokni az EV-ket, és a hónap végén sokkal több marad a családi kasszában!

Jobb befektetés

Arról nem is beszélve, hogy az elektromos autók nagyon jól tartják az értéküket, ami nem minden belső égésű dörmögőre igaz. Sőt, ez egyre inkább így lesz, ugyanis az idő nem nekik dolgozik.

Egy belső égésű motoros autó tíz év múlva már lehet a töredékét éri majd, ahogy egyre több az EV és egyre kevesebb a robbanómotoros járgány az utakon. A helyzet ugyanis ironikus módon az, hogy a halott dinoszauruszokkal működő autók maguk is fosszíliává válnak előbb-utóbb…

Használt elektromos autó: vegyük sorra a leggyakoribb félelmeket!

De azért vegyük is sorra a fő félelmeket!

  • Hatótáv: a válasz egyszerű: gondold végig, mire kell, és ennek megfelelően vegyél autót.
  • Töltési idő: ezt egyszerűen csak bele kell számolni a ráfordított időbe. Egy elektromos autót konnektorba kell dugiszálni, és várni, amig eszik. Cserébe nem kell benzinkútra rohangálni (és olajcserére sem). Következzék egy tisztességtelen hasonlat: senki sem használ vonalas telefont csak azért, mert azt nem kell tölteni. A modernebb technológiákkal általában kicsit több a meló kezdetben.
  • Akku élettartam: nem olyan rossz a helyzet, sőt! Egy modern lítium-ion-akksi vagy lítium-vas-foszfát akkumulátor jól bírja a gyűrődést, ha vigyázol rá. Ha néhány év alatt le is esik kb 10%-ot a kapacitás, utána sok-sok évig nem csökken érdemben. (Kivéve, ha minden este csattra töltöd.)

És még van jó pár a téltől kezdve a szervizig… Lényeg a lényeg, a helyzet messze nem olyan rossz, sőt, elég jó. Jelen cikkben nem vesszük sorra az összes fontos szempontot, de a megfelelő fórumokon kis utánajárással minden fontos információt begyűjthetsz. Az biztos, hogy ha jól akarsz választani, akkor sokat kell olvasgatni, kérdezgetni, de megéri az extra utánajárás! A fenti számok alapján egész biztosan…

És mikor éri meg jobban mégis egy robbanómotoros?

A fentiekből látod, hogy a nagy képet nézve mennyivel olcsóbb villanyautózni. Viszont ha nem tudsz vagy akarsz egy komoly kezdőtőkét rászánni egy felső-középkategóriás, nagy akkupakkal és hatótávval rendelkező villanyjárgányra, és csak egy autóban gondolkodsz, akkor egy hagyományos, megbízható kocsi jobb választás lesz. Minden a körülményektől függ. De ha most még nem is veszel villanyjárgányt, hidd el, tíz év múlva jó eséllyel olyannal fogsz járni…

Használt elektromos autó a Schillertől

Ahogy mindenki, a Schiller Autó is mindent megtesz, hogy tartsa a lépést a korral. Ennek megfelelően egyre több hibridet és tisztán elektromos autót adunk el – és ez igaz a használt autókra is! Kíváncsi vagy az elérhető modellekre? Keresgélj a lenti linkre kattintva, vagy vedd fel velünk a kapcsolatot!

Érdekelnek a Schiller használt elektromos autói!