Az elektromos kisteherautók és elektromos haszongépjárművek a fuvarozás jövőjét jelentik.

Elektromos kisteherautók és haszongépjárművek: a fuvarozás jövője

2022.12.06.

6 perc

Az elektromos autók kétségkívül az autózás jövőjének alappillérei. A technológia az elmúlt évtizedben óriási fejlődésen ment keresztül, és egyre szélesebb körben terjed el. A szállítmányozás azonban még jellemzően dízeles járművekkel történik. Mi a helyzet az elektromos kisteherautókkal és haszongépjárművekkel? Cikkünkben röviden áttekintjük a helyzetet, majd bemutatjuk a kínálatunkban kapható modelleket.

Elektromos haszongépjárművek: lehetőségek és kihívások

Az elektromos kisteherautók és elektromos haszongépjárművek esetén hasonlóak az előnyök és a kihívások, mint az elektromos személygépkocsiknál. Az elektromos technológia lassan a szállítmányozásban is utat tör magának, egyre több modell kapható elektromos kivitelben, és az eladási számok is folyamatosan nőnek. Ez köszönhető az egyre nagyobb, többszáz kilométeres hatótávoknak, amivel már jól beleilleszthetők egy fuvarozási cég logisztikájába is.

Az elektromos haszongépjárművek előnyei:

  • Olcsóbb üzemeltetés. Bár emelkedett az elektromos áram ára, még mindig olcsóbb egy elektromos járművet „tankolni”, mint egy dízeleset, főleg, hogy a cégek nem tudnak a jelenlegi hatósági áron üzemanyagot vásárolni.
  • Alacsonyabb szervizköltségek. Az elektromos járművek kevesebb alkatrészből állnak, így kevesebb karbantartást igényelnek. A tehergépjárművek pedig, mivel nagy súlyokat szállítanak, még jobban járnak a regeneratív fékezéssel. Nemcsak visszatöltik az akkumulátort, de kevésbé is kopnak a féktárcsák!
  • Környezetbarát üzemeltetés. Az elektromos kisteherautók és egyéb haszongépjárművek nem bocsátanak ki kipufogógázt. Ami egy egész nap a várost járó jármű esetén nagyon nem mindegy!

Az elektromos haszongépjárművek hátrányai

  • Magasabb bekerülési költség. Mivel új technológiáról van szó, az elektromos haszongépjárművek drágábbak, mint dízeles társaik.
  • A töltési idő. Az akkumulátor töltése bizony idő, még a villámtöltés esetén is. Ezért pontosan ki kell számolni, hogyan lehet úgy tölteni, hogy ne a hatótáv legyen a szűk keresztmetszet, és ne lassítsa a munkát. A nagyobb hatótávoknak köszönhetően már sokszor már nincs szükség a műszak közbeni töltésre, így tökéletesen ki lehet használni a dolgozók munkaidejét.

A Schillernél kapható elektromos kisteherautók és haszongépjárművek

Fiat Ducato BEV

A Fiat Ducato BEV kétféle akkupakkal kapható.
A Fiat Ducato BEV kétféle akkupakkal kapható.

A Fiat Ducato elektromos verziója kétféle méretben, kétféle akkucsomag-konfigurációval kapható. A kisebb, 47 kWh-s akkupakk 3 modulból, a nagyobb, 79 kWh-s verzió 5 modulból áll, 235 és 370 km-es hatótávot téve lehetővé. Mindkettő akkupakkhoz ugyanaz a 122 lóerős motor társul.

A kisebb, 10 m3 rakterű modell tengelytávja 3450 mm, a nagyobb, 17 m3-es rakterűé 4035 mm. Az e-Ducato négyféle töltési opciót tesz lehetővé, ezek egyike az intelligens töltéscsatlakozó aljzat, ami AC (váltóáramú) és DC (egyenáramú) töltésre is alkalmas.

Fiat Scudo BEV

A Fiat e-Scudo a Fiat második elektromos kisteherautója.
A Fiat e-Scudo a Fiat második elektromos kisteherautója.

A megújult, elektromos Scudo a Ducato után a második zéróemissziós modellje. Nemcsak kényelmes, 14 különféle biztonsági funkciójának köszönhetően kiemelkedően biztonságos is. A 136 lóerős, 260 Nm-es motort meghajtó akkupakk két verzióban érhető el, amelyek kapacitása 50 és 75 kWh. A Fiat Scudo BEV kapacitása ennek megfelelően 230 km vagy 330 km.

Háromféle hosszban (4,61 m; 4,96m és 5,31 m) kapható, a csomagtér mérete ennek függvényében 4,6 m3 és 6,6 m3 között van. Az egyenáramos gyorstöltés természetesen lehetséges, 100 kW-os töltő esetén még a nagyobbik akkumulátort is háromnegyed óra alatt feltölthetjük 80%-ra.

Opel Vivaro-e

Az Opel Vivaro-e az Opel első elektromos furgonja.
Az Opel Vivaro-e az Opel első elektromos furgonja. Kép forrása: https://www.opel.hu/content/dam/opel/master/vehicles/vivaro-c/vivaro-e/21×9/opel_vivaro-e_exterior_charging_21x9_vi-e21_e01_005.jpg?imwidth=1920

Az Opel Vivaro-e a négy gyártó (Opel,  Citroën, Peugeot és Toyota) együttműködésének eredménye. Ugyanazzal a hajtáslánccal van felszerelve, mint a Peugeot e-Expert, Citroën ë-Jumpy, és a Toyota Proace Electrice, és kapható zárt furgonos, legénységi fülkés és személyszállító kivitelben is. Az Opel első elektromos furgonja, háromféle hosszúságban (4,6 m, 4,95 m, 5,3 m) kapható.

136 lóerős motorját 50 vagy 75 kWh-s akkucsomag hajtja meg, amely 230, illetve 330 km-es hatótávot tesz lehetővé. Az autót 11 kW-s egyfázisú, 7,4 W-os fedélzeti töltővel szerelték fel, illetve lehetőség van gyorstöltésre is.

Opel Combo-e Cargo

Az Opel Combo-e Cargo modellre 8 év vagy 160 000 km garanciát ad a gyártó.
Az Opel Combo-e Cargo modellre 8 év vagy 160 000 km garanciát ad a gyártó.

Az Opel Combo-e Cargo a szintén a Vivaro-e modellnél említett négy gyártó közös munkájának eredménye. Egy, illetve két üléssoros kivitelben kapható, kétféle méretben. A kisebb modell hossza 4,4 m, amihez 3,3 m3 vagy 3,8 m3 raktér tartozik. A nagyobb modell 4,75 m hosszú, amihez 4,4 m3-es raktér társul.

18 modulos, 50 kWh-s akkumulátorral van felszerelve, ami 275 km-es hatótávot tesz lehetővé. Az Opel piactól függően egyfázisú 7,4 kW-os, vagy háromfázisú 11 kW-os töltővel értékesíti. Többi gyártósortársához hasonlóan az Opel Combo-e Cargót is 136 lóerős, 260 Nm-es motorral szerelték fel.

Renault KANGOO VAN E-TECH Electric

A Renault KANGOO VAN E-TECH electric 45 kW-os akkucsomaggal kapható.
A Renault KANGOO VAN E-TECH electric 45 kW-os akkucsomaggal kapható.

A Renault KANGOO VAN E-TECH Electric teherbírása és kapacitása megegyezik a dízeles modellekével. 45 kWh kapacitású lítiumion-akkumulátorral van felszerelve, ami 300 km-es hatótávot tesz lehetővé. Motorja 122 lóerős és 245 Nm nyomatékot szolgáltat.

Háromféle töltési módra alkalmas: tölthető 11 kW-s fali töltőkkel, az általában 22 kW-os nyilvános töltőkkel, illetve egyenáramú gyorstöltőkkel. 80 kW-os gyorstöltővel fél óra alatt képes 150 km-re elegendő energiát felvenni.

Renault MASTER E-TECH Electric

A MASTER E-TECH ELECTRIC 2022-ben 52 kWh-s akkumulátort kapott.
A MASTER E-TECH ELECTRIC 2022-ben 52 kWh-s akkumulátort kapott.

A Renault MASTER-E TECH Electric-et alapvetően városi és agglomerációban történő használatra szánták. Háromféle hosszal, kétféle magassággal és furgon, vagy padlólemezes alvázzal felszerelt kivitelben kapható. 2022-ben frissítették a modellt, amely az új, 52 kWh-s akkumulátorral immár 200 km-es hatótávot tud a korábbi 120 km helyett. A 75 lóerős motor 225 Nm-es nyomatékot biztosít.

Könnyen vezethető, manőverezhető típus, amely 100 km/h maximum sebességre képes. Tölthető fali töltővel (7,4 kW), nyilvános töltőpontról (22 kW) és egyenáramú gyorstöltőről is.

Dacia Spring Cargo

A Dacia Spring Cargo 44 lóerős motorral van felszerelve.
A Dacia Spring Cargo 44 lóerős motorral van felszerelve.

A Dacia Spring Cargo a Dacia első elektromos autója, a Spring haszongépjármű verziója. Az eredetihez hasonlóan a Cargót is 44 lóerős motor hajtja, amely 125 km/órás végsebességet tesz lehetővé. Az akkucsomag kapacitása 27,4 kWh, ami városban 305 km, vegyes WLTP-ciklus esetén 230 km hatótávot biztosít. A hátsó üléssor és az eredeti csomagtartó helyére egy 1000 literes raktér került, amelyet drótháló választ el az első üléssortól. Az autó teherbírása 325 kg.

Toyota Proace City EV

A Toyota Proace City EV 136 lóerős elektromotorral van felszerelve.
A Toyota Proace City EV 136 lóerős elektromotorral van felszerelve.

A Toyota Proace City EV kétféle karosszériahosszal rendelhető. 50 kWh-s akkumulátorral van felszerelve, amely akár 280 km hatótávot is lehetővé tesz. A 136 lóerős motorral a 135 km/óra sebesség is könnyen elérhető.

Háromféle módon tölthető, 11 kW-os belső töltőjének köszönhetően a Toyota fali töltővel otthonról 11 kW-al töltheti, de a nyilvános töltők és a DC gyorstöltők is remek megoldást jelentenek. Az egyenáramú gyostöltővel fél óra alatt az akkucsomag kapacitásának 80%-ára feltöltheti.

Tekintsd meg aktuális elektromos autó kínálatunkat!