Az EV-k regeneratív fékezés vagy fékezés-visszatöltés technológiája sok előnnyel jár.

Regeneratív fékezés: ezek a fékezés-visszatöltés előnyei

2024.02.06.

3 perc

Nem kérdéses, hogy a jövő az elektromos autóké. Bár még a robbanómotoros autók uralják a magyar utakat, Nyugat-Európában, Amerikában, illetve a Kelet fejlettebb országaiban már tisztán látszik, hogy az EV-k lassan lenyomják a fosszilis energiákat égető versenytársaikat. Az elektromos autók versenyelőnye számos tényezőből áll össze, most egy aprónak tűnő, ámde fontos momentumról, a regeneratív fékezésről, más néven a fékezés-visszatöltésről lesz szó.

Fékezés-visszatöltés: ezért jó az autódnak és a pénztárcádnak

A fékezés-visszatöltés már egy jó ideje velünk van, a hibridekkel jelent meg. Egy egyszerű, ámde nagyszerű technológia, ami sok előnnyel jár, és egy egyszerű elven működik – de ehhez első körben nézzük meg, mi is történik akkor, amikor simán csak fékezünk, visszatöltés nélkül.

A fékezés fizikája

Nos: amikor lassítunk, akkor ugyebár a jármű mozgási energiáját akarjuk csökkenteni. Ezért átalakítjuk más energiafajtákká, ami szinte kizárólag a súrlódással keletkező hő. (Ez a féktárcsák és fékpofák feladata: felmelegednek, így amikor rátaposunk a fékre, akkor a fékrendszer lényegében hővé alakítja a mozgási energiát, és az autó megáll. A féktárcsák és a fékbetétek pedig kopnak.

A regeneratív fékezés fizikája

Ezzel szemben a regeneratív fékezésnél az történik, hogy az autó és a kerekek mozgási energiája nem a fékpofák felé vezetődik el, hanem egy dinamó felé. Siemens és Jedlik Ányos óta tudjuk, hogy a mozgási energiát elektromos árammá lehet alakítani, nos, az EV-k fékezés-visszatöltése során pontosan ez történik. A kerekek forgása forgatja a dinamót, és áram keletkezik, ami beletáplálódik az autó akkumulátorába.

A regeneratív fékezés megnöveli a hatótávot.
A regeneratív fékezés megnöveli a hatótávot.

A regeneratív fékezés előnyei

És mik is a regeneratív fékezés előnyei? Van is néhány:

  • Kevesebbet fogyaszt az autó, egy feltöltéssel messzebb eljutunk (nagyobb hatótáv)
  • Kevésbé kopnak a fékek
  • Emiatt kevesebb karbantartásra van szükség (idő/pénz spórolás)

Látszik, hogy a fékezés- visszatöltés igazi jolly joker, nemhiába használják a tisztán elektromos autó mellett a hibridekben is. Ezzel együtt az is látszik, hogy az EV-ké a jövő, és hazánkban is egyre több surrog az utakon. Mert olcsóbb, és megfelelő áramforrásból töltve környezetbarátabb is. Ha kíváncsi vagy, mennyivel olcsóbb egy használt elektromos autó, mint egy használt dízeles, vagy egy új, alsó középkategóriás EV, mint egy ugyanannyiba kerülő benzines, kattints a linkekre!

DOLPHIN: Az „óceán ihlette”.
DOLPHIN: Az „óceán ihlette”.

Építsd velünk az álmaid! A BYD autói a Schillertől

Ha pedig új EV vásárlásában gondolkodsz, akkor a Schiller Autó kínálatát áttekintve látni fogod, hogy immár nem csak a jól bevált, népszerű európai gyártók autóit áruljuk, hanem megjelent egy új játékos is, a kínai BYD. A BYD-et nehéz pár mondatban bemutatni, mert annyi mindenben járnak a komplett szegmens előtt, hogy az ember szemöldöke jó párszor felcsúszik, ha utánaolvas.

Röviden: a BYD egy kínai elektromobilitási vállalat, amely autókon túl napelemtechnológiától elektromos munkagépeken át tárolórendszerekig mindent gyárt, akkumulátorgyártásban pedig kifejezetten úttörő, erről a link mögötti cikkben írtunk. A BYD-ről és a Schillernél is kapható elektromos autóiról összeállítottunk egy részletes anyagot, amit nagyon sok szeretettel ajánlunk a figyelmedbe, ha érdekel a téma!

Kíváncsi vagyok a BYD-re és a Schillernél kapható modellekre!